söndag 15 november 2009

Mulle Meck målar

Idag har jag avslutat målning av en styck hall vilken nu går i sobert grått med vita golvlister och vitbetsade reglar som det hänger krokar på. Det blev mycket bra, även om jag stundtals fick känslan av att måla en lägenhet från brevlådeinkastet i dörren. Och önskade att jag varit smal som en sparris och böjlig som gummimannen. Hallen är inte direkt i balsalsstorlek och för att komplicera det ytterligare har jag snott en del av hallen och adderat till badrummet med påföljd att en del av hallen är smalare än resten. Det var svårt.

Dessutom nådde jag inte hela vägen upp.

Detta löste jag emellertid fiffigt genom att stå på ett litet bord som ändå står i garaget i väntan på vidare färd till bordshimlen. Raskt kom nya problem. Hade jag målat med pensel hade jag kunnat hålla burken med ena handen och penseln i den andra. Nu målade jag med roller och att balansera ett tråg med färg på vänsterarmen, var en alltför stor utmaning. Det gick, för jag prövade, men det var inte lätt och jag kunde inte fullt ut fokusera på rollandet när jag var tvungen att ha ett öga på tråget och färgen. Tråkigt nog går det inte tillfälligtvis att stänga av tyngdlagen, jag hade VERKLIGEN uppskattat om någon kunde uppfinna en sådan mojäng.

Jag tröttnade således snabbt och såg mig om efter en annan, så smidig som möjligt, lösning.

Det jag kom på som verkade vara ett snabbt sätt att fylla rollern med färg, var att sätta färgtråget på golvet vid bordsbenen och genom att böja mig ned från min position på bordet fylla rollern med färg och således på kortast möjliga tid kunna fortsätta måla. Det gick det också, men är inte en metod att rekommendera för folk med anlag för yrsel och/eller lågt blodtryck. Jag har lågt blodtryck. Hade jag insisterat med att fortsätta med metoden hade det sannolikt slutat med att min hjässa hade varit täckt med färg efter en dykning från bordet. Jag var redo att uppfinna ännu en metod.

Det slutade med att jag fick hoppa upp och ned från bordet femtioelva gånger och mitt högra knä har börjat knaka lite konstigt.

Dessutom kan det vara skönt att luta ryggen mot väggen när man målar motsatt vägg i en korridor. Notera bara att man bara kan göra det när man målar den ENA väggen. Gör man samma sak när man målar den andra får man färg på ryggen. Och får måla om väggen bakom ännu en gång.

Bara så ni vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar