lördag 28 november 2009

Saker att göra innan jag dör

När jag var liten hade jag en massa vilda planer för det fortsatta livet, saker jag lovade mig själv att jag skulle göra när jag "blev stor".

Bland annat skulle jag göra sockerkakssmet och äta upp hela smeten själv, det första jag gjorde när jag blev stor. Smeten var på något sätt alltid godare än den färdiga produkten och det lilla man fick slicka upp när mormor var klar med att fylla kakformarna, tillfredsställde på intet sätt det rara barnets smetbehov. Min mormor var väldigt duktig med slickepotten och det fanns alldeles för lite smet kvar när hon var klar.

Dessutom skulle jag bara gå omkring i bekväma kläder när jag blev stor, typ mysbrallor med gummiband i midjan, plyschtröjor och annat slappt och trevligt. Jag fullkomligt avskydde att dra på mig tjocka strumpbyxor, stickiga, rutiga kjolar och blusar som var kalla och stela och dessutom genast började skava när de kom i kontakt med kroppen. 70-talets velourmode passade mig mycket bättre, ansåg jag.

Numera är jag stor så det räcker och därför pratar jag idag om saker jag skall göra innan jag dör. Eller åtminstone medan jag fortfarande kan genomföra dem och minnas upplevelsen minst en halvtimme efteråt.

En sådan sak är att flyga luftballong. Det skulle jag gärna göra en solig och varm augustikväll, dricka champagne efter landning och sedan bli hämtad av någon ute i den havreåker där korgen har landat, för jag har förstått att det inte funkar att be om att få bli avsläppt på gräsmattan hemma.

Jag vill också gärna flyga helikopter. Inte en militärhelikopter där man sitter som boskap längs fönsterlösa helikoptersidor, nej, jag vill sitta längst fram där man ser bra och kanske skulle jag vilja styra lite också...

Det hade också varit trevligt att få åka på safari i Tanzania eller varsomhelst i Afrika. Kanske leva ute i buschen som Karen Blixen och gå omkring med tropikhatt och ett jaktgevär vart jag än skall. Och går inte det, så vill jag gå pilgrimsleden ned till Spanien (i lagom etapper med upphämtning efter varje promenad, transport till fint hotell och med någon som tar hand om mitt bagage mellan hotellflyttarna). Alternativt inkaleden i Sydamerika. Men där vill jag ha en livvakt också, medan jag går. Några stycken, förresten.

Lite kul hade det varit att bo i en spansk lägenhet med havsutsikt och sitta på balkongen och skriva bestsellers hela dagen, medan havet slår mot stranden och jag kan studera min make Mark Harmon eller Kevin Costner när han putsar på båten som ligger förtöjd strax nedanför lägenheten. Båt och båt, förresten, den ser mer ut som färjorna som gick mellan Limhamn-Dragör förr i tiden, men vi vill inte skryta, så vi kallar den skämtsamt för jollen. Det är också något jag skulle vilja göra.

Dessvärre är det så att jag inte direkt är i närheten av genomförandefasen för någon av dessa saker jag vill göra innan jag dör. Sådant kan stundtals få mig att känna mig lite nedstämd och modstulen.

Men då brukar jag trösta mig med att dra på mig mjukisoverallen och veva ihop en sockerkakssmet. Det funkar alltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar