onsdag 30 december 2009

Aktiviteter

Tänk att varje dag fortfarande är ett äventyr när man har fyllt 45!

Man vaknar, konstaterar att man har en ledig dag, sträcker på sig lite och funderar på vilken av alla stimulerande aktiviteter som roar en, man skall ägna dagen åt. Överväger om man kanske hinner med fler än en sådan aktivitet och kuttrar förtjust vid tanken på både långfrukost, långpromenad, gympapass, litteraturstudier och kanske en liten eftermiddagsfilm.

Sen går dagen och när man så här vid 18-tiden tittar tillbaka på den, kan man konstatera att det varken har gåtts långpromenader, gympa-passats, studerats böcker eller setts film.

Däremot, och helt otippat, har det gjorts en massa andra saker som inte alls fanns med på agendan när den oskyldiga 45-åringen vaknade.

Det började med att långfrukosten blev en kortfrukost eftersom dotterns havregryn tog slut och nya skulle införskaffas. Av 45-åringen.

På Willys var det fullt av både andra 45-åringar och en hel del andra åldrar också. Kö för att få parkeringsplats, kö för att få panta flaskor, kö för att nå fram till grönsaksdisken, havregryn som försvunnit (borde ha stått bland mjölprodukterna, stod bland flingorna = fel), lång kö till kassan, sedan kö av andra bilister som ville ha min p-plats så intensivt att de ställde sig och blockerade min utfart. Jag ger välvilligt bort min plats men jag kan inte göra det med mindre än att jag får backa ut bilen först. Den går inte att lyfta ut. Det förstod övriga så småningom.

Möttes av en son som ville ha hjälp med strejkande cykel. Sålunda ägnade jag en god stund åt att olja in en cykelkedja, fixa samma kedja som hoppat av, fixa växlar som också verkade vilja hoppa av, sätta fast en baklykta och slutligen trolla lite med en hylsnyckelsats och på så sätt sitter nu sadeln vänd åt samma håll som cyklisten. Detta uppskattade cyklisten.

Därefter har det hjälpts dotter med hennes klänningsprojekt, sömmar har sprättats upp, sömmar har sytts, ytterligare sömmar har sytts, kanter har fållats, en dragkedja har gåtts sönder (jädra skitprodukt!) och nu sitter jag här och kliar mig i huvudet över hur man får på den där grunkan som man drar upp och ned dragkedjan med utan att byta ut hela dragkedjan. Den lilla grunkan lossnade nämligen. Samtidigt som resten av klänningen var färdigsydd.

Jag skulle rent teoretiskt fortfarande kunna hinna med både långfrukost, långpromenad, gympapass, bokstudier och en film, men jag känner nog att jag får dra ned på aktiviteternas antal något. Jag väljer nog aktiviteten "film", kompletterar det med den nypåkomna aktiviteten "äta chokladkartongschoklad" och kanske drämmer jag också till med aktiviteten "tar ett glas vin".

Inte som jag tänkt mig i morse, men rätt ok ändå. Huvudsaken är för övrigt inte att man gör ALLA aktiviteter man tänkt, utan att man väljer RÄTT aktivitet. Och det känner jag att jag har lyckats bra med.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig blogg du har! Hittade hit i dag.

    /engel

    SvaraRadera