måndag 28 december 2009

Konsten att skriva ut och titta på film

Det finns så mycket outtalat i teknikbranschen att jag stundtals blir alldeles matt. Jag berättade häromdagen att jag köpt en skrivare till sonen och ägnat stor möda åt att installera den efter de bristfälliga beskrivningar som medföljde. När allt var installerat som det skulle och det enda som återstod i princip var att börja skriva ut, stod det i instruktionerna att jag skulle plocka fram en usb-kabel och koppla samman datorn och skrivaren med densamma.

Var fanns den?

Den fanns inte av den enkla anledningen att den inte tillhörde basutrustningen för skrivaren. Har man sådana löjliga och omotiverade behov av att koppla ihop sin skrivare med sin dator, får man ta ansvar för det själv och se till att köpa en sådan kabel när man köper skrivaren. Trots att ingen berättar det för en. Mycket logiskt.

Idag packade jag upp och installerade en dvd-spelare till dottern. Jag är mycket för att ge bort tekniska prylar till barnen i julklapp. I det fallet var det inte mycket att installera men så mycket bildning har jag att jag förstod att det inte räcker med att koppla dvd-spelaren till strömuttaget. På något sätt måste själva teveapparaten förbindas med dvd-spelaren.

Följde det med en lämplig kabel för detta ändamål?

Nix.

Inte heller detta tillhör basutrustningen för dvd-spelare. Vill man koppla ihop sin dvd-spelare med sin teve, får man ta ansvar även för detta och köpa med sig en scartkabel trots att ingen berättar det för en. Mycket logiskt.

Tack vare min bakgrund i IT-branschen och en väl inarbetad reflex att samla på alla typer av kablar i olika sammanhang, i synnerhet sådana som verkar ligga och drälla (även om det inte råkar drällas i just mitt hushåll), gjorde emellertid att båda installationerna slutade lyckligt. Jag hade en usb-skrivarkabel och jag hade en scartkabel.

Men hur gör vanliga människor?

Och vad skall jag vara beredd på härnäst? Att nästa bil jag köper inte har någon motor när jag skall bege mig hem med bilen? För att det borde jag ha tänkt på att ha med mig? Eller att nästa kylskåp inte har någon tillhörande sladd och därför inte är möjlig att få ström till? För att det förväntas jag fixa själv?

Ibland blir man trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar