söndag 27 december 2009

Miljöns främste förkämpe

Idag har jag haft förmånen av att få tvätta två maskiner tvätt. Jag tvättar med tvättmedel och sköljmedel och idag till och med sorterade jag tvätten i två grovhuggna högar innan jag satte igång tvättmaskinen. De något lite ljusare plaggen för sig och de något lite mörkare för sig.

Rena skolboksexemplet.

Efter att ha tvättat använder jag i vanliga fall villigt och glatt torktumlaren. Jag tycker tumlaren är ett utmärkt verktyg för en stressad husmor och har någon nu gjort sig besväret att uppfinna en torktumlare, så skall den användas. Allt annat vore tecken på stor oartighet och det vill jag absolut inte göra mig skyldig till. Med mindre än att det är rätt åt vederbörande, förstås.

Under mina bilresor de sista dagarna har jag emellertid tvångsmatats med alla möjliga intryck via de radiostationer som min bilradio valt åt mig på vägen till uppväxtorten. Regelbundet och oavsett vilken kanal vi lyssnade på, kom det miljövänliga råd sprutandes under reklamavsnittet. Ett sådant råd gick ut på att man inte borde använda torkskåp och -tumlare då detta är miljöbovar av Guds nåde och något man i princip borde korsa fingrarna framför sig inför. Gärna också vifta med vitlök.

Trots att det egentligen strider mot min natur har jag uppenbarligen smygindoktrinerats obemärkt och idag kunde jag därför inte låta bli att låta tvätten få torka sig torr på det naturliga sättet. Det vill säga genom att få hänga fritt där plats finns. Så där väldigt mycket plats finns det inte för detta ändamål men genom att noggrant använda mig av alla utrymmen i grovköket och i badrummet så lyckades jag finna några kvadratcentrimetrar för varje plagg att luta sig mot.

Att vistas på bottenvåningen känns sedan dess som ett våtvarmt omslag och jag kan inte låta bli att kritiskt fundera över hur nyttigt det kan vara för huset med all fuktmättad luft. Så sent som i somras klagade huset högljutt bara för att stuprännan hade läckt lite mot huset så att teglet blivit blött. Detta blötte ned betongsulan med fuktlukt som följd. Sannolikt är inte huset mindre gnälligt bara för att fukten den här gången kommer från insidan.

Men det problemet får jag väl ta när det kommer. Just nu har jag fullt upp med att rädda miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar