torsdag 10 december 2009

Lucia

Imorgon skall jag infinna mig klockan 7 på morgonen i Eskilstorps kyrka för att hjälpa min dotter (läs: sola mig i glansen av min dotter) som skall vara skolans Lucia då. Och ta lite schyssta bilder. Vis av erfarenhet har lucian varit här och lämnat över sin kamera som hon noggrant har ställt in för fotografering i mörker. Endast en idiot kan misslyckas med bilderna nu.

Och jag.

Hon går i 9:an, själv var jag skolans Lucia när jag gick i 3:an. Jag hade långt, blont, tjockt och lockigt hår och vann luciastriden i hård duell mot en Heidi i 3D. Själv gick jag i 3A, men tråkigt nog för mig bodde jag hos mina morföräldrar som bodde i 3Ds upptagningsområde.

Mycket tråkigt.

För jag blev omsorgsfullt mulad, kastad snöbollar på, knuffad i sörjiga diken och annat liknande på vägen till och från skolan flera dagar före den 13 december.

Detta gjorde mig sömnlös och orolig och föranledde tidiga morgnar och kvardröjning efter skolan vilket slet hårt på den nioåriga valkyrian. Natten mot den 13 slumrade jag emellerti den utmattades sömn med påföljd att jag självklart försov mig. Mamma och jag kom insladdande strax för avspark och alla avskydde mig ännu mer för att jag nästan förstört luciafirandet för hela skolan och framförallt för att jag hade haft luciakronan hemma så att ingen annan kunde stå startberedd om inte jag skulle dyka upp.

Det blev mulning, kast med isbollar och nedknuffning i sörjiga diken några dagar efter den 13 december också. Och jullovet sov jag mig igenom.

1 kommentar:

  1. Ibland är barn outgrundligt elaka...
    Tror du fick utstå allt dett för att du var en vacker lucia...

    SvaraRadera