tisdag 8 december 2009

Tävlingsinstinkt är vackert

Tävlingsinstinkt är en vacker instinkt. Framförallt är den stark. Har man begåvats med denna i dna-uppsättningen har man många goda stunder i livet att se fram emot. Och en del dåliga också, vid de tillfällen då man inte lyckas vinna det man har föresatt sig. Eller, i svåra fall, ALLT man medverkar i.

Själv deltar jag som regel bara i tävlingar där jag kan vinna. Inte för min egen skull utan uteslutande i omtanke om övriga deltagare. Jag tar inte på något sätt motgångar med jubel och skämtsamma kommentarer. Jag säger inte "hoppsan, bättre lycka nästa gång" och går oberörd vidare i livet.

Jag blir arg.

Igår var jag och mina kollegor på Utmaningarnas hus i Malmö. Det är som fångarna på fortet, ungefär. Vi delades in i fyra lag och fick sedan i tre timmar lösa rebusar, mordgåtor, skrika i hål, klättra på ribbstolar, åla i kolmörka labyrinter och leka charader.

Mitt lag hade en seg start och lyckades inledningsvis inte ens knäcka koden för att komma in i de olika cellerna där problem och uppgifter skulle lösas. Jag blir lätt uppgiven i sådana situationer.

Efter ca 20 minuters tävlande råkade jag se på en datorskärm i en korridor att mitt lag låg sist, räknat i poäng. Dessutom hade vi vart inne i minst antal celler. Allt man kunde ligga sist i, låg vi sist i. Jag blir antingen lätt uppgiven i sådana situationer. Eller så förvandlas jag till en slavdrivare som skulle få romartidens motsvarande yrkeskategori att framstå som coachande ledare.

Igår hade jag emellertid bestämt mig för att försöka ta eventuella förluster som en man och inte bli förbannad eller apatisk. Sen kom jag på att det fanns alternativ till detta:

Man kunde i vissa fall köra uteslutningsmetoden och försöka så många gånger att det till slut inte fanns fler sätt att göra fel på.

Man kunde i vissa fall vara snäll och trevlig mot tävlingsvärdinnan, då gav hon lite tips.

Man kunde i vissa fall tjuvlyssna på andra lags diskussioner när de lämnade en cell.

Man kunde i vissa fall välja en (1) i laget som gjorde en uppgift som den personen visade sig ha mest talang för medan övriga gick in i annan cell och gjorde något nyttigt där = man sparade tid.

Och på dessa alternativa sätt och några till som inte lämpar sig för detta forum vann mitt lag med 2000 poäng jämfört med andra plats 1300 poäng och tredje plats 1100 poäng.

Och jag var glad och trevlig hela kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar