torsdag 28 januari 2010

Felsänd dröm

Jag drömmer de mest märkliga ting om nätterna. När jag väl drömmer, alltså. För det mesta gör jag inte det, jag är mycket för att fokusera på det jag håller på med för stunden. Till exempel sova, vilket är det jag vanligen gör om nätterna.

Men, inatt var det trots allt dags igen. Jag drömde om en man i bekantskapskretsen, han stod hemma hos mig (som inte alls var likt hemma hos mig, inte alls lika välstädat) och tittade strängt på mig varpå han uttryckte sig i termer om att om man utgick från näringskedjan och hackordningen och dessa hade 100 nivåer, så hamnade jag någonstans väldigt långt ned i den ordningen. Plats 98 eller så.

Det kändes hårt. Jag som är så snäll.

När jag vaknade viftade jag bort drömmen, mina drömmar brukar inte störa mig nämnvärt i efterhand. Jo, mina dagdrömmar om rikedom och välstånd och en egen butler, de kan störa mig ibland, det kan de, men det är en annan sak.

Den här förbaskade drömmen hängde sig emellertid kvar, ungefär på samma sätt som barnen hängde sig kvar i mina byxben när de var små och jag ville gå förbi godisdisken och de ville stanna och utvärdera utbudet. Kunde det vara någon slags telepati från karlen ifråga? Kunde det vara en sanndröm?

Med tanke på hur många drömmar jag hade om Ingemar Stenmark och Donny Osmond när jag var ung, och hur väldigt lite gift jag lyckades bli med dessa män, så tar jag sanndrömmar med en nypa salt.

Telepati däremot, det kunde det kanske vara rent hypotetiskt, men isåfall var det nog helt enkelt en störning på linjen som gjorde att jag blev inblandad. Det snöade ju massor igårkväll och då blir det gärna brott på kontaktledningar och annat och jag utgår ifrån att budskapet från Malmö till Vellinge kanske egentligen skulle från Svedala till Trelleborg. Och så kom det fel. Sånt händer jämt.

Tror jag.

Och handlar det inte om en felsändning så handlar det säkert om ett missförstånd. Han såg förvisso allvarlig ut i drömmen, men det har jag kommit fram till att det gör han lite i största allmänhet utan att för den skull vara särskilt bister i märgen. Säkert log han sött innerst inne.

När jag tänker efter var det nog snarare så att det var plats 9 till 8 som han ville förära mig. Dålig svenska, förvisso, det borde vara plats 8 till 9 om man skall vara petig, men nu var det ju en dröm och han kanske inte tänker lika kristallklart under sömnen som när han är vaken. Sådant får man ha överseende med.

Jag är faktiskt ganska säker på att det var plats 9 till 8 han sa, när jag tänker efter, min hörsel är inte helt att lita på.

Och plats 9 eller 8 får duga. Jag gillar ju att vinna, i och för sig, så förstaplatsen är mer min grej, men det säger jag inte för då får han kanske stalkervarningskänsla och börjar skicka elaka saker i mina drömmar på riktigt och det vill jag inte.

Nej, för jag måste sova, herregud, jag har ju ett arbete att sköta.

3 kommentarer:

  1. Det kallas rationalisering när man förenklar och anpassar drömmar till nåt som det inte är men passar mycket bättre. Fast kanske nivå 98 var tredjeplatsen, vad säger att plats ett är bäst i en dröm?

    SvaraRadera
  2. Intressant teori. Tredje plats är faktiskt väldigt bra. Jag gillar din tolkning bättre än min egen. :-)

    SvaraRadera
  3. Vad var det ny anonym sa att rationalisering betydde...

    Jag tycker att rationalisering verkar väldigt sympatiskt :-)

    SvaraRadera