fredag 29 januari 2010

Min tur varannan gång

Deluxe-mannen (se tidigare blogginlägg) och jag lunchar stundtals ihop då vi har yrkesmässiga beröringspunkter och dessutom finner ett visst masochistiskt nöje i att försöka övertrumfa varandra i munhuggeri och olika genusrelaterade påhopp, uttalade med artiga leenden och med ett lätt byråkratiskt språk.

Vi betalar varannan gång, mycket rättvist och jämlikt och det har varit trevliga ställen vi lunchat på varenda gång. Nästa vecka är det dags igen, och eftersom vi betalar varannan gång och jag av någon anledning aldrig har gjort just det, är det min tur.

Jag har redan förvarnat om att det blir ett annorlunda koncept den här gången. Borta är krogarna med vita dukar, stylade vattenkaraffer och värmeljushållare. Jag tänker köra frysburkskonceptet. Varsin burk, olika innehåll och HAN skall få välja först! Är jag snäll eller är jag snäll? Minst en tolva, om jag får säga det själv.

Det hela kommer att äga rum i grannstaden eftersom vi skall på möte där i anslutning till lunchen och jag tänker frakta dit burkarna i motorrummet på min bil. Då tror jag de är lagom varma när vi kommer fram. Därefter tänkte jag antingen parkera så att vi har utsikt över Rådhuset där kommunkontoret finns, eller Forex. Makten eller Mammon och HAN får välja. Är jag snäll eller är jag snäll?

Säkert kommer det att promenera intressanta människor både in och ut ur byggnaderna, Hawaiihattar som vill växla till sig dollar och bebisföräldrar som vill ställa sig i förskolekö, beroende på vad han nu väljer för panorama-view.

Är det kallt kan jag tänka mig att ha värmen på i bilen, åtminstone en liten stund. I övrigt får han utan att behöva tänka på mig och mitt ständiga frysande, frikostigt låna bilfilten som ligger i bagaget. Vill han vila sig lite eller ligga och titta på folk, kan han luta tillbaka stolen och lägga huvudet på min Första-hjälpen-kudde. Efterrätt finns i handskfacket: tablettaskar med Smurftabletter från 2002.

Och detta helhetskoncept med underhållning, förstklassig mat, bekväma stolar och efterrätt bjuder JAG på.

Och kalkylerar jag rätt kommer det sedan att dröja många gånger innan det är dags för min varannan gång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar