måndag 11 januari 2010

...och matchande termobyxor

Jag har många ordentliga drag och ett av dem är att alltid planera morgondagens kläder kvällen innan. Då kan jag i lugn och ro fundera över hur jag skall transportera mig till jobbet, hurdant vädret förmodas bli, om några celebriteter väntas på besök eller om jag skall sitta i arkivet och dammtorka pärmar hela dagen. (Det sista inträffar aldrig, jag tog bara med det som ett exempel.)

Alla dessa faktorer har en inverkan på klädvalet och först när jag har rett ut kravbilden, kan jag kasta mig in i garderoberna för att leta upp den mest optimala outfiten. Som jag för övrigt aldrig hittar eftersom jag aldrig äger den optimala outfiten. Istället får jag nöja mig med den outfit som garderoben förmår att skrapa ihop, och ibland kan den vara väldigt svår att hitta. Omöjlig, rentav. Märkligt är det att garderoberna är fulla men ändå på något sätt tomma och att inget matchar något annat. Begriper inte hur det går till.

Jag tror att problemet bottnar i att det är för många kläder och tillbehör som skall matchas ihop. Hade vi bott i regnskogen hade jag klätt på mig ett höftskynke och cyklat iväg. Jag kunde haft höftskynken i olika färger och varierat mig på så sätt. På fredagarna kunde jag ha hängt blomgirlanger på höftskynket för att visa att jag var redo för after work.

I mitt nordiska liv börjar outfitsbygget med att jag plockar fram en överdel, tröja, kavaj, tunika, klänning som jag kan tänka mig. I tider som dessa så varm överdel som möjligt. Sedan kombineras den ihop med byxor, jeans eller kjol. Därefter skall det letas strumpor respektive strumpbyxor. Gärna utan maskbrott. Därefter skall accessoarerna jagas upp och fällas ned. Halsband, klocka, örhängen, ringar.

Sen kommer vi till skoavdelningen. Har man valt bruna kläder funkar det bara med bruna skor. Det finns flera att välja mellan. Har jag valt brun klänning eller kjol, måste det bli de bruna stövlarna. Finns bara ett sådant par. Vill jag inte ha dessa, för att klackarna är för höga och jag har en ont-i-ryggen-period, får resten av outfiten göras om från början. Trist men sådana är reglerna.

Sen kommer vi till väska och ytterplagg. Bruna skor --> brun jacka och brun handväska. Tömma den svarta som användes igår och byta till en brun.

Leta rätt på bruna handskar och matchande halsduk.

KLAR!

Under hela vägen fram kan Monopolspelet hamna på en återvändsgränd och jag måste gå tillbaka till Gå. Det vill säga ruta ett.

Allt detta arbete kan omöjligen utföras i gryningen och det är därför som jag börjar planerandet redan på kvällen.

Idag vet jag att jag skall cykla till jobbet, att jag skall ha flera externa möten, att jag skall hålla i en avtackning av en kollega framåt seneftermiddagen-kvällen och att det sannolikt är minusgrader när jag skall cykla hem. Verkar för övrigt inte vara värmebölja på vägen till jobbet heller.

Jag skall vara representativ och jag skall kunna hålla värmen. Kjol, strumpbyxor, tunika i 50 % ull (sticks, huuuu, men är varm).

Och matchande termobyxor.

1 kommentar:

  1. Vissa livsavgörande frågor är jag helt enkelt lyckligt ovetande om ;-)

    SvaraRadera