lördag 16 januari 2010

Projektledning

Jag möter aldrig mina lediga dagar med stillsam förväntan och tillbakahållen nyfikenhet. Jag har som regel en projektplan. Ofta är den så detaljerad och full av kritiska linjer, beroenden, beslutspunkter och etappmål, att jag hade behövt dra ned på sömnen med minst hälften för att hinna med.

Det kan jag emellertid inte, sömn är viktigt för mig, och istället får jag helt enkelt hitta effektivitetsmöjligheter, identifiera två saker som jag kan göra samtidigt eller få någon i Familjen att gå in i något projekt som projektmedlem eller till och med som projektledare om jag har riktig tur.

Det sista har störst utsikter att lyckas de helger barnen bor hos mig. Jag har ännu inte räknat ut hur jag skall få dem att från sin faders hus sköta min dammsugare, vika tvätt eller klippa gräsmattan (när det är säsong för det).

Idag vaknade jag och var trött. Jag hade kommit i säng sent och kommit ur säng för tidigt och skillnaden däremellan subtraherades fram till ett alldeles för litet tal.

På listan idag stod:

1) hämta in tidningen
2) tvätta en maskin tvätt
3) häng upp den
4) plocka ned den
5) mangla det som skall manglas
6) dammsug det som behöver dammsugas
7) töm diskmaskinen
8) släng tidningar
9) veckohandla
10)dammsug lite till
11)ring styvfar och gratulera på födelsedagen
12)gå och lägg dig

Jag har gjort 2, 3, 7 och 11. Motvilligt. Jag var trött hela tiden jag gjorde det.

På min belöningslista, listan jag får börja med när den riktiga listan är klar, stod det Facebooka, blogga, svara på mail på tre olika adresser, Facebooka och svara på nya mail. Vet inte hur det gick till men alla dessa tilläggsuppdrag har jag redan utfört. Villigt. Var trött hela tiden, men klarade ut allt med bravur ändå.

Nu funderar jag på om jag skall ge mig på 8 och 9, som hänger ihop eftersom båda kräver rejäl påklädning och utevistelse. Eller om jag skall ta 6 och 10 som ju också hänger ihop.

Fast egentligen skulle jag kanske gå direkt på 12. Det är en punkt som tar lång tid och man skall inte bara ta de lätta uppdragen, det lärde jag mig redan som liten. De stora penseldragen måste också göras. Dessutom ger punkten 12 effektivitetsfördelar: Rör jag mig väldigt lite behövs knappt någon dammsugning. Kombinerar jag punkten 12 med punkten 1 kommer så småningom uppdraget att slänga tidningar att självsanera sig vad det lider. Bra det också. Ligger jag hela dagen försvinner automatiskt punkten 9. Den som inte bränner någon energi behöver inte tillföra någon heller. Tvätten kan jag plocka ned imorgon.

Det är väldigt stimulerande att vara projektledare och jag kan konstatera att jag ännu en gång har lyckats med min plan för min lediga dag! Och klockan är bara 12.40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar