onsdag 13 januari 2010

Stenåldersrest

I dessa tider, när laserstrålar i alla färger korsar våra vägar, där ettor och nollor snurrar omkring oss dygnet runt, numera inte bara i datorn utan även i teven, bilen och telefonen, där alla vet allt hela tiden, åtminstone om vi är connectade till Google och Wikipedia, så tror jag ändå att det finns en Sten och Flisa Hedenhös där inne någonstans, hos oss alla.

Jag har åtminstone starka rester av Flisa hos mig. Och då inte bara genom att jag gillar att sitta och titta in i braskaminen medan barnen mäter sina krafter med varandra på gymmet. Det är inte heller så att jag ivrigt väntar på att bli klubbad i huvudet och hemsläpad i håret till någon granne.

Nej, det är dygnsrytmen som kommer från Hedenhös. Jag vill vara vaken när det är ljust och jag vill sova när det är mörkt. Eftersom det är mest praktiskt så. Således är jag pigg som en lärkvinge på somrarna. Klockan 5, senast, är jag uppe och det har hänt att jag har hunnit med någon timmes trädgårdsarbete i arla morgonstund, INNAN jag infinner mig på jobbet kl 7. Under sommaren kan jag också vara uppe till sent på kvällarna. Minst till klockan 22 och helt utan problem.

Nu på vintern, däremot, vill jag sova. När jobbet är slut vid 16-tiden börjar jag gäspa och göra mig redo för att dra mig tillbaka. Då är det nämligen redan mörkt.

När klockan ringer klockan 6 tror jag att någon skojar med mig. Det kan inte vara meningen att jag skall stiga upp, det är ju mörkt?

Det hela fungerar emellertid förhållandevis väl i arbetslivet. Jag kommer upp, jag masar mig dit och jag presterar hela tiden. Det är i större utsträckning i mitt privatliv som problemen uppstår. Min kropp tror att jag vill sova så fort jag sätter mig ned och belysningen är lite skum. Och det fungerar utmärkt när jag sitter hemma i soffan. Barnen störs inte alls av att jag sitter tyst och sover i soffan så att de kan tassa förbi och ut, utan att jag ställer onödiga frågor.

Ikväll skall jag emellertid gå på bio efter jobbet. I nästan 3 timmar skall jag sitta på bion. I mörkret. Och i sällskap med någon som sannolikt förväntar sig att jag är med åtminstone större delen av filmen. Och som kanske förväntar sig kunna diskutera filmen lite initierat med mig efteråt. Vet inte hur jag skall lösa detta. Det är ju på bion som jag sover som bäst, jättesköna stolar.

Har Avatar kommit ut i bokform...?

2 kommentarer:

  1. Psst... Se trailern på YouTube...
    Där finns kanske även bot mot suget efter trädgårdsarbete mellan 5 och 6 på morgnarna ;-)

    SvaraRadera
  2. skall bli kul och höra om du såg hela... ha det så mysigt ... kram på dig i detta eländiga mörker...

    SvaraRadera