onsdag 13 januari 2010

Ung, lång och snygg

Sedan tanken om mina sömnvanor och dess eventuella konsekvenser på min biovistelse slog mig imorse, har jag ägnat dagen åt att bekymra mig för hur jag skulle lyckas hålla mig vaken på bion i nästan tre timmar ikväll.

För deltagande kollegor och vänner har jag klagat min nöd och deras tröstande ord om att jag sannolikt inte ALLS skulle ha svårt att hålla mig alert med tanke på att jag skulle ha en ung (inte för ung), lång och snygg man vid min omedelbara sida hela tiden, viftade jag bort. Sånt vägde tungt när jag var 20. Vid mina höga ålder är inte sådana primitiva instinkter att lita på längre. Sömn och mat kan vara viktigare.

Andra vänner, som redan har sett Avatar, skickade mig länkar till sammanfattningar och recensioner och någon skrev dessutom en egen kortis om handlingen som jag snabbt memorerade. Han (för det var en han som gav mig kortversionen) skrev så här:

Kvinna lär Man allt.
Krisläge uppstår.
Kvinna oförmögen att göra något.
Man träder in.
Kvinna följer.
Man löser allt.
Ja, ungefär så och sen ett Happy End på det...

Det var lagom mycket fakta för att jag skulle lyckas komma ihåg det hela och tanken var att jag skulle använda denna grundläggande kunskap till att kunna resonera initierat om filmen efteråt, även om jag hade råkat somna. Jag kunde dessutom hävda att "Man löser allt" tillkommit just på grund av punkten 1 "Kvinna lär Man allt". Han hade inte rett ut det hela utan kompetenshöjning och -utveckling, tänkte jag betona när vi, den unge, långe och jag, djupanalyserade verket efteråt. Då skulle jag dessutom vara pigg och utsövd och på så sätt kunna både argumentera och debattera till sådan grad att jag skulle vinna på poäng. Min version av vad filmen hade handlat om skulle bli den gemensamma och rätta.

Jag oroade mig emellertid också för att jag, om jag skulle somna, skulle råka snarka till lite mellan varven, man gör gärna det när man sitter och sover. I detta ärende fick jag goda råd av vännen Pyttan. Hon rekommenderade starkt produkten näsvidgare som fanns att köpa på Apoteket. Inte så snygg kanske, på dejt med ung, lång, snygg, men det är ju rätt mörkt på bion, menade hon.

Och säkert väldigt passande i kombination med dels mina åt ena hållet nedhalkade egna glasögon, dels mina åt andra hållet nedhalkade 3D-glasögon. Jag torde bli ett under av skönhet och finess och kanske borde jag köpa en bettskena när jag ändå var igång, så jag inte riskerade att bita honom i axeln om jag drömde något otäckt. Sånt kan lätt missuppfattas av unga män.

Jag gjorde inte det, dock. Och det behövdes inte heller, för jag kunde verkligen inte somna. Det var en UNDERBAR film, jag älskade varenda minut och det säger mycket när man sätter det i relation till att jag i övrigt bara gillar "Notting hill" och "Fyra bröllop och en begravning".

Nu finns det tre filmer jag gillar.

Men nästa gång jag skall gå på bio med den unge, långe, snygge så tror jag nog att jag kan ha både bettskena och näsvidgare för då behöver jag inte göra mig till längre. Och det är kanske bättre att jag har dessa än att jag sitter och snarkar på biografen. Sånt kan lätt verka avtändande.

Även på unga, långa, snygga män.

1 kommentar: