söndag 24 januari 2010

Vad blir det för mat? Eller Jeopardy?

Imorgon skall båda barnen till Vallåsen med skolan och åka skidor. Avresan sker klockan 6 på morgonen och hemkomsten är beräknad till klockan 19 på kvällen. Däremellan skall de åka skidor och äta. Skidåkningen får de själva ta ansvar för, maten har fallit på min lott.

Mitt kök ser därför numera ut som om inspelningen av teveprogrammet "Vad blir det för mat?" är i full gång. Men med tanke på de skilda rätter som befinner sig i olika stadier av tillverkning är det frågan om inte "Jeopardy" ligger närmare till hands:

- Vad är det som görs av ägg, socker, sylt, kyckling och ruccolasallad och som är utmärkt på skidutflykter?

Svaret är:

Kycklingpasta och pannkakor. Naturligtvis.

Kycklingpastan är klar och består av välkryddade kycklingfilébitar, pasta, ruccolasallad, amerikanska grönsaker, gorgonzolaost och balsamicovinäger. Jag hittade en bit camembert i frysen som åkte ned i pastaröran och inte på något sätt skämdes för sig. Jättegott.

Pannkakssmeten är ihopvevad och gräddningen kommer att äga rum senare idag varpå pannkakor fyllda med socker och jordgubbssylt kommer att rullas ihop och läggas i små burkar. En liten burk till varje barn.

Bröd av "subs"-karaktär är inhandlade och kommer att fyllas med skinka, mögelost, vanlig ost, ruccolasallad, tomat och gurka. Jag räknar med två sådana per barn. Och hoppas att sonen har förstånd nog att hålla sig i närheten av sin syster så att han kan få det hon inte orkar äta upp och på så sätt överleva dagen, han också.

Respektive barn kan välja mellan kanelbullar, lussebullar, pepparkaksmuffins och jordnötskakor som trevligt mellanmål. Hade jag varit ett av barnen hade jag tagit mycket av allt, men de är mer behärskade i sin kärlek till kakor och jag tippar att de väljer varsin kanelbulle. Varsin. Inte varsin påse vilket jag hade gjort om jag haft chansen. De är inte fullt ut lika mig.

Saftflaskor är identifierade, ursköljda och ställda redo på diskbänken.

Termosar för varm choklad är framletade, ursköljda och ställda redo på diskbänken. Chokladtillverkningen kommer att gå igång i Icas provkök vid pass 5 imorgon bitti. Sannolikt är jag inblandad i denna tillverkningsprocess, åtminstone fysiskt. Hjärna kan jag inte ansvara för så dags på dagen. Men jag skall lägga fram receptet på varm choklad, så det skall nog gå bra.

Ryggsäckar med termosfunktion är framletade, tack Gud för att jag har två. Skidkläder är provade, vantar är upphittade och ihopparade och jag känner att jag börjar bli klar med projekt Vallåsen.

Om en timme börjar projekt söndagsmiddag. Vi skall ha Boboti, en afrikansk rätt med tretusen tillbehör som alla skall hackas och choppas och rivas och läggas i varsin liten skål.

När jag har ätit skall jag gå och lägga mig. Drömmer jag om ägg som danska jenka eller buggar med jättemakaroner så blir jag inte förvånad.

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga mackor de skulle få! :)

    Bobotirecept kanske? Lät spänande och jag blev nyfiken.

    Från engel

    SvaraRadera
  2. Här kommer ett av många boboti-recept: http://www.tasteline.com/recept/Bobotie_-_sydafrikansk_kottfarspaj

    Vi har massa tillbehör till: russin, jordnötter, bananskivor, kokos, tomat, gurka, hackad lök och creme fraiche, bl a. Smaskens. :-)

    Lycka till!
    Mimmi

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet.

    Klä dig varmt i kylan. :)

    /engel

    SvaraRadera