måndag 8 februari 2010

Finkultur

Idag har jag dansat för min personal. Golvet skulle torkas i mitt kontorsrum och min närvaro var under tiden inte önskad varpå jag kände att det var på plats att pigga upp mina medarbetare något. Samt undersöka deras kulturella bildningsnivå. Jag bestämde raskt att jag skulle dansa ett antal danser och medan detta vackra skådespel pågick skulle de gissa vilka danser det var.

Några protesterade och sa att de hade mycket att göra, någon satt i telefon, men sånt hindrar inte en engagerad säkerhetschef. Har jag bestämt mig för kvalitetstid, skall det bli kvalitetstid. Jag satte igång att dansa och motvilligt satte de igång med att gissa.

Resultatet var förödande. Jag kunde snabbt konstatera att min personal är helt befriad från finkulturella kunskaper.

Min indiska dans trodde de var balett (här förlät jag dem). Magdansen gissade de var bröstdans, vad nu det är. Hiphop associerade de med kosackdans. Min salsa trodde de var vals. Valsen förväxlades med foxtrot.

Inte en siffra rätt.

Hade jag inte varit så härdad av tidigare erfarenheter med samma personal hade jag kunnat börja gråta. Nu tittade jag bara strängt på dem.

Imorgon kommer jag att fortsätta med polka, hambo, snoa och schottis. Kanske snabbrepeterar jag en del av de danser som de körde på idag. I nästa vecka blir det skriftlig tentamen.

Resultaten på deras skrivningar tänker jag skall utgöra grund för deras löneförhöjningar. Mindre än hälften rätt = ingen löneförhöjning i år, tyvärr. Mindre än 20 % rätt = löneavdrag. Alla rätt = löneförhöjning, finansierat av övrigas löneavdrag.

Till nästa års löneomgång tänker jag imitera olika kändisar och så skall de få gissa vilka jag skall föreställa. Det tror jag de kommer att tycka blir roligt.

*För er som inte känner mig: JAG SKOJAR BARA!*

3 kommentarer:

  1. Hahaha... och för oss som känner dig.
    Vilken stackare sätter din lön?
    Och på vilka grunder...

    SvaraRadera
  2. Min chef. Och lönesättningen av mig tillkommer i ren utmattning. Till slut får jag vad om jag bara slutar dansa och lämnar rummet. :-)

    SvaraRadera