tisdag 2 februari 2010

Frosta av frysen

Jag brukar tvinga mig in på www.dmi.dk med jämna mellanrum för att studera vädrets yttringar. Det hör litegrann ihop med mitt jobb att göra det. Åtminstone i tider av mycket väder, såsom nu.

Bor sonen hos mig frågar jag honom, med den omvägen att jag då får vädret i full detaljeringsgrad och med de kemiska beteckningarna för lågtryck och pålandsvind. Detta är överkurs för mig, men jag har lärt mig att undermedvetet läsa av honom så att jag med jämna mellanrum nickar, säger "oooh" och "nähä" och annat på lämpliga ställen, medan jag tänker på vad vi skall ha till middag nästa vecka och tålmodigt inväntar den väsentliga informationen. Det vill säga vad det skall bli för väder. Det är bara det jag vill veta, hur det kommer sig att det blir jordbävningar, tornados och åska i Dalarna, det behöver jag inte kunna för min tjänst.

Idag skulle det bli snö och jag väntade stillsamt på snökaoset tills klockan var 13, men när fortfarande ingen flinga kommit kände jag att jag var tvungen att hjälpa det hela lite på traven och jag gjorde mig därför beredd att gå in på www.dmi.dk. Bereddgörandet bestod av att jag tog djupa andetag, hämtade en kopp kaffe och suckade ljudligt några gånger.

Med alla dessa förberedelser blev det lite fånigt när det visade sig att jag inte kom in. Oklart varför, men sidan kunde iallafall inte visas. Kanske snö på dmis ledningar, vad vet jag. Konsultation med turist- och näringslivspersonalen i rummet mittemot gav mig tipset www.klart.se. Den skulle ge mig väderprognoser på en för mig helt begriplig nivå, enligt utsago.

Det första jag möttes av på denna sida var John Pohlman som via sin blogg gav tipset att passa på och frosta av frysen. Detta inlägg hade renderat honom tio kommentarer, vilket kändes lite orättvist med tanke på att jag som mest fått tre kommentarer på mina blogginlägg. Och då har jag ändå skrivit minst en själv. Jag testar därför med att ha samma rubrik som han, och ser om jag får tio kommentarer på detta. Det borde jag få, tycker jag. Om livet vore rättvist borde jag få fler.

När jag hade reflektera färdigt över Pohlman gick jag vidare till the real stuff: vädret. Om man klickade på prognos kunde man få informationen att klockan 13 skulle det vara mulet (det var det) och klockan 19 skulle snöa. Ingenstans hittade jag vad som skulle hända däremellan. Det kändes som dålig service, tills jag upptäckte alternativet "timme för timme". Där dök det upp diverse information om vad som kunde drabba oss, mycket riktigt timme för timme. Risken för åska var låg, kunde jag konstatera, vilket innebar att det trots allt finns en liten risk för åska. Det där med risker, det förstår jag mig på, nämligen. Låg risk är en risk. Ingen risk är ingen risk. Klart som korvspad.

Imorgon klockan 16, kan jag berätta, försvinner risken för åska helt, ända fram till klockan 20. Då återgår det till låg risk igen. Sådant är mycket bra att veta.

Dessutom kommer vi klockan 20 ikväll ha 100 % relativ luftfuktighet. 100 % verkar alltid mycket, tycker jag, och när det är 100 % fuktigt är jag benägen att tro att man blir blöt om man går ut. Vilket visade sig vara en riktig iakttagelse för detta sammanfaller nämligen med snövädret. Klockan 20 skall det snöa som attan. Detta samband har jag kommit på själv.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med www.klart.se. Jag förstår allt, det finns möjlighet för mig, trots min grunda meteorologiska kunskap att dra egna avancerade slutsatser, och jag tror nu att jag nog skulle kunna bli en hyfsad väderpresentatör på SVT om den möjligheten skulle yppa sig.

Kanske skall jag verkligen bli det, när jag tänker efter. Eller så får sonen bli det och så kan jag bara stå med i teverutan och le glatt eller beklagande, beroende på vad han kommer att presentera för väder. När jag har säkerhetschefat färdigt, vill säga. Jag har lite kvar att göra. Ett snöväder, bland annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar