torsdag 11 februari 2010

Skillnader

Jag har inte på något sätt ett välutvecklat smaksinne. Jag känner för det mesta skillnad på salt, sött och surt men mer än så är det inte. Beskt tycker jag är svårare och kombinationer av de olika smakerna förvirrar mig så att jag inte kan avgöra något mer avancerat än att jag tycker något är gott respektive inte gott.

Sött godis med salt på kan således vara gott eller inte gott, beroende på hur tillverkarna har lyckats med sin produkt. Pepparkakor med ädelost sätter alla smaklökar ur funktion och jag kan inte ens reda ut om det är gott eller inte gott, det blir bara förvirrat.

På ett sätt är detta begränsade känsloliv väldigt praktiskt. När andra klagar på för svagt eller för starkt kaffe dricker jag kaffe. Punkt slut. Det jag får i min kopp är jag nöjd med och inte sjutton vet jag om det är starkt eller svagt. Hur vet man det?

Öl är öl, känner ingen skillnad på ljust, mörkt, Guinness eller lättöl. Möjligen kan jag känna viss skillnad på tre lättöl och tre starköl, men det beror på att ett annat sinne går in och hjälper mig. Pratar jag okontrollerat, skrattar mer hejdlöst än vanligt och har svårt att gå = tre starköl.

Vin är vin, här ser jag skillnad i färg men kan endast urskilja en obefintlig smakskillnad mellan färgskalorna. Och då pratar jag inte grader av djupnad av rött utan om de stora penseldragen rött, vitt och rosé.

Ikväll har jag druckit ett kalkrikt rött vin lagrat på cementfat. Ja, cementfat. Jag kan inte ens föreställa mig hur cementfat som man lagrar vin i ser ut, än mindre kan jag föreställa mig hur ett vin som är lagrat på ett sådant smakar. Jag vet emellertid med säkerhet att jag har smakat det. Och det smakade rödvin.

Jag drack ett annat vin också. Det var också rött och smakade rödvin men var dessutom gjort på fem olika druvor vilket tydligen var både stort och fint av sommelierens tonfall att döma.

Jag försökte göra en vetenskaplig studie av de två genom att hålla ett glas i varje hand, lukta först på det ena, sen på det andra och därefter upprepa proceduren genom att smaka på dem.

Ingen skillnad.

Möjligen att det vin som inte lagrats på cementfat luktade lite mer, men studien är inte helt tillförlitlig med tanke på att jag hade mer vin av detta kvar i glaset än vad jag hade av cementvinet. Näsan kom således närmare.

Det var emellertid den enda skillnad jag kände och frågan är om det ens är lönt att man håller på och bjuder mig på dessa dyrbara produkter. Egentligen kunde det räcka med att ge mig en lättöl spetsad med lite smaklöst renat. Jag uppnår samma berusningsgrad som övriga men till en billigare peng.

Nu skall jag äta choklad. Här känner jag emellertid skillnad. Det är t ex väldigt stor skillnad mellan mjölkchoklad och schweizernöt. Schweizernöten smakar litegrann av nötter och man får vara försiktig med schweitzernöten så att det inte ryker en plomb. Det är de största skillnaderna.

1 kommentar:

  1. Hejsan. Hittade hit via bonde Susanne. Vin tycker jag inte om men däremot öl kan jag känna olika smaker på. Roggan

    SvaraRadera