söndag 14 februari 2010

Världen har fått klara sig lite själv

Det händer ibland, företrädesvis på lördagskvällarna, att jag ägnar mig åt sådana aktiviteter där det inte lämpligt att man har datorn i knäet under tiden. Äter middagar ihop med folk som inte tillhör familjen (för då hade jag behållit datorn i knäet), sitter på restaurang eller pub, dansar, dricker vin eller är social på annat vis.

Igår var en sådan kväll, då de sociala koderna gjorde att jag inte kunde komma åt datorn ens för att kika litegrann på vad mina närmaste 200 vänner gjorde just då. Jag hann inte blogga och eventuella oroligheter runt om i världen fick härja fritt, utan mitt vakande öga. Detta kändes lite läskigt för mig som ju gärna vill ha koll, men samtidigt menar jag att det är bra för världen att få ta lite eget ansvar och klara sig själv en stund. Det är på så sätt man växer, tänker jag.

Nyss återtog jag emellertid kontrollen genom att sätta mig tillrätta med datorn i knäet. Och konstaterade att det var VÄRST vad världen hade passat på och hållit igång under min bortovaro. Det har melodifestivalats, folk har blivit knivskurna till höger och vänster, bilar har krockat, skidskyttet har skjutit snett och en svensk pilot har blivit hjälte. Det enda som alldeles uppenbarligen inte har inträffat är det kombinerade väder- och årstidsomslaget som jag beställde för länge sedan. Det verkar vara lika jäkla kallt och lika mycket snö som igår.

På Facebook har jag +400 inlägg som jag inte har läst, jag hade över 20 händelser på min egen sida som jag snabbt måste gå igenom och kommentera, jag hann inte blogga igår vilket har renderat mig tre mail från upprörda läsare som undrar om jag blivit sjuk eller påkörd av en bil, eftersom jag inte varken bloggat eller twittrat på ett dygn och jag har en jättetjock söndagstidning som jag måste skumma igenom.

Det har säkert varit nyttigt för världen att få klara sig själv ett tag, men för mig har min time-out inneburit att jag får jobba dubbelt idag för att komma ikapp. Så jag tror att det får dröja ett tag till nästa gång jag släpper tyglarna på det här viset.

Dessutom ligger jag efter med lördagsstädningen som istället har omvandlats till söndagsstädning. Söndagsstädningen blir inte lika omfattande som lördagsvarianten. För Kameliadamen kan jag berätta att den röda Klorin-mousse-flaskan får stå orörd. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar