tisdag 9 mars 2010

Skoputs

Tidigt imorse fick jag plötsligt en obändig lust att utstråla stil och grace från topp till tå. Jag bestämde mig för att putsa skorna.

Detta görs annars företrädesvis på konferenser och liknande, där sådana där putsmaskiner står uppställda lite överallt i korridorerna. Dessa maskiner gillar jag mycket och jag skulle gärna ha en sådan hemma, men vet inte var man köper dem. Och säkert är de dyra också.

Istället har jag en sån där tub med skumgummi i toppen och en liten röd kula varifrån jag tippar att själva skoputsen kommer. Man siktar skumgummit mot skorna, trycker till och vispar sedan runt lite med skumgummit och vips är skorna blanka och fina. Inte lika lätt och roligt som skoputsmaskinen, men nästan. Budgetvarianter innebär alltid merarbete, det får man räkna med.

Imorse skred jag således till verket. Skorna ställdes upp, det trycktes, jag vispade runt, skillnaden var obefintlig. Möjligen att jag drog ut smutsen på skorna något.

Okulära studier med skumgummit riktat uppåt, mot mig (en risk, jag vet, men jag är modig) visade att inget hände vid tryckning. Något hade stoppat upp.

Vanliga människor tar en ny tub. Denna människan bestämde sig för att gå till botten med problemet. Fram togs lämpliga redskap (en säkerhetsnål, en pincett och en sax. Vad saxen skulle fylla för uppgift visste jag inte men jag ville vara beredd på allt.)

Sedan gick jag igång. Jag petade, jag pillade, jag lyfte upp skumgummitoppen och tittade ned i tuben, jag råkade vända tuben litegrann upp och ned under ett kort ögonblick och då kom vipset som inte kommit tidigare, för vips rann en massa skoputsmedel ut. Jag blev irriterad.

Jag monterade ihop hela härligheten igen, inga delar blev över, och testade funktionaliteten. Den var lika bristfällig.

Vid det här laget hade tiden tagit slut, dock hade jag gott om skoputsmedel på golvet, och jag fick genom att använda mig av skumgummitoppen fånga upp detta medel och putsa skorna. Alla skorna. Samt alla stövlar och någon handväska också. Sen var medlet på golvet slut.

Och idag skall jag söka på nätet efter en sån där skoputsmaskin de har på hotellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar