söndag 11 april 2010

Ånglok from Hell

Förutom att köra häcksax igår, så hann jag även med att tvätta bilen, dammsuga bilen och konstatera att bilmattorna går att tvätta i tvättmaskinen, 40 grader. Det sista visste jag inte från början, men nu vet jag. Och det luktar gott av sköljmedlet Comfort exotic i bilen. Bättre än Wunderbaum. Mer kvinnligt, på något sätt.

Under hela mitt häckklippande och biltvättande sken solen från en klarblå himmel. Jag planerade för en stund i solstolen efter avslutade uppdrag och såg fram emot hur behagligt det skall bli att luta mig bakåt, lyssna på Ipoden, njuta av värmen och samtidigt få en vacker brun nyans i ansiktet. Ett glas vin hade varit fint, men eftersom jag skulle på middag på bilvägs resa hemifrån, fick jag nöja mig med att lukta på tappen på bag-in-boxen. Det skulle funka.

När jag var klar med bil och häck och gick ut var molntäcket kompakt.

Detta var onekligen en missräkning och jag blev ledsen. Så ledsen att jag för ett ögonblick övervägde att öppna bag-in-boxen från kartongens ovansida, trä in ett sugrör och dricka direkt ur, som en jätte-Festis, som tröst för väderförsämringen. Fast då skulle jag få GÅ en mil ut i obygden där middagen skall intagas. Och gå hem. Det lockade sådär.

Innan resonemanget helt och hållet avslutades övervägde jag för ett ögonblick taxi. Men då kom smålänningen in och skrek "hallå, det kostar PENGAR att ta taxi och till vilken nytta? Kör nu själv lata människa och ta med dig ett glas vin i en 1-liters plastpåse och drick det lite diskret när du kommer fram."

Såna idéer har smålänningen i mig. Vi är inte alltid sams.

Jag tog bilen och hoppade över vinet. Helt i onödan. För i natt vaknade jag med en huvudvärk motsvarande en plingande trehjuling vilken arbetade sig upp via EU-moppe klass I och väninnans HD Softail fast med helt sönderborrade blås, till ångloket from Hell med 10 vagnar, alla ångdrivna, när det var dags att stiga upp. Jesus. Om man lägger till synrubbningar, illamående och en vilopuls på 190, vad blir det då? Migrän?

Det senaste dygnet har således varit både vin och vatten, men allt som inte dödar härdar. Och, som jag läste i tidningen häromdagen:

"Allt blir bra till slut. Och är det inte bra, så är det inte slut."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar