tisdag 13 april 2010

Konsten att handla spis

Min spis, som stammar från strax efter slaget vid Lützen, har länge behövt ersättas mot en modernare och framförallt mer energisnål variant. Bara det faktum att luckan inte helt går att stänga när ugnen används, känner jag är något som kostar onödiga elpengar. Även om den har utgjort en mysig och skön värmekälla under kalla kvällar den gångna vintern.

I förra veckan fick jag för mig att skrida till verket och jag satte mig tillrätta i soffan med datorn i knäet för att surfa mig fram till en ny spis.

Det blev fel redan från början.

Jag trodde, felaktigt visade det sig, att jag har en 70 cm bred spis och att det var en sådan i samma storlek som bäst lämpade sig att fylla hålet efter den gamla. Jag fokuserade därför på att söka just på 70-spisar vilket gav ett magert utbud. Det var först efter säkerställande medelst tumstock som jag förstod att en 60 cm bred spis var att föredra. Om jag inte ville såga bort en del av grytskåpet bredvid, och det kände jag spontant att det ville jag inte.

Utöver det har jag fått för mig att jag vill ha en ugn som städar sig själv. Det tog mig en hel kväll att få fram att det kallas "pyrolysugn". Några sådana hittade jag inte på spisar med bredden 70. Däremot hittade jag ugnar med funktionen "steam clean" och "aqua clean" vilket också verkar innebära att städningen skall gå lättare än idag, då jag medelst hyvel, plåtskrapa och Svinto får brottas med flottiga sotrester och ständigt förlora matchen.

Frågan är nu om "steam" och "aqua" är olika ord för samma sak och vilket som är bäst, pyrolysen eller vattnet?

Jag bestämde mig emellertid för att slå till med pyrolys, det alternativet dök nämligen upp när jag upptäckte att det var en 60-spis jag skulle ha. Pyrolys låter onekligen som det tjusigaste alternativet och det är ju alltid coolt att kunna svänga sig med tekniska finesser i olika sammanhang. Främst när jag vistas bland män. Jag klickade på Köp.

Även detta strandade direkt. Nu skulle jag nämligen tala om vilken hushållsspänning som råder i hushållet. Detta kunde tolkas lite hur som helst, och tittar man in vid fel tillfälle kan spänningen vara både hög och obehaglig. Vid närmare studier förstod jag emellertid att det handlade om Volttal, inte om familjeklimatatet.

Fråga 1: Råder det 230 eller 400 V i huset?
Fråga 2: Hur vet man det?

Jag vet att jag har 3-fas huvudsäkring men om detta på något sätt hänger ihop med Volttalet känner jag inte till. Jag har letat i fastighetsbeskrivningen från 1970 men där stod bara att strömställarna skulle vara av vit plast, och det anar jag inte riktigt är avgörande för min frågeställning.

Sammanfattningsvis: En vecka senare har jag fortfarande inte köpt någon spis. Jag har iallafall kommit så långt att jag vet att jag vill ha en rostfri dito och att den skall vara 60 cm bred. Och bara det tycker jag är utmärkt jobbat. Vilken vecka som helst har jag löst resten. Eller så behåller jag den befintliga och köper en platt-teve istället. Det verkar på något sätt enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar