söndag 4 april 2010

Hängrännerensning

Att vara hemmansägare med ansvar för gods, folk och fä är stundtals betungande. Det är mycket som vilar på mina späda axlar. Och detta myckna vill alltid vila på axlarna när jag är som minst förberedd.

Ett sådant exempel är godsets hängrännor. Jag måste säga att jag finner det synnerligen märkligt att dessa alltid blir helt igenprägade med löv och grenar när det ösregnar. Igår sken solen, allt var frid och fröjd och inte en antydan kom om att de behövde rensas. Och hade antydan kommit hade jag med glädje utfört uppdraget. Det hade varit direkt behagligt att hänga som en apa i krokig arm och rensa rännor i solgasset.

Idag vräker regnet ned och vips är hängrännorna överfulla och det kastas vatten över alla bredder helt okontrollerat. Garageväggen (i trä) blir utsatt för stora kaskader och alla som har hus vet att vatten och hus i möjligaste mån skall hållas ifrån varandra. Det blir aldrig bara rent och fint. Det blir alltid fukt och mögel. Enligt mina hårda erfarenheter, iallafall.

Det är således alltid i hällregn som jag får klättra över den franska balkongen på ovanvåningen, balansera på halvmurkna, 2 cm breda reglar över terasstaket hela tiden ackompanjerad av ett oroväckande knakande, få fast mark på garagetaket och vila där en stund innan jag klättrar vidare till hängrännorna för rensning.

Varje gång tänker jag njutningsfulla tankar på stegar. Varför har jag ingen stege?

Vän av ordning undrar varför jag inte går ihop med grannarna om en eller ett par stegar i lämpliga storlekar. Det har jag gjort. Det är så det fungerar. Grannarna har köpt stegar, jag har gått ihop. Fast alltid när hängrännorna får ett hysteriskt anfall är grannarna bortresta och då har de också låst in mina stegar. Nåja, mina och mina, men iallafall...

Nu är emellertid uppdraget slutfört för den här gången och både jag och rännorna har överlevt. Det känns bra för oss båda. Och regnstället, som har hål på diverse ställen sedan jag ramlade ned från taket för något år sedan, har jag nödtorftigt tejpat ihop.

Låt det regna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar