måndag 24 maj 2010

Kryddburkssystem

Jag har ett visst system för saker och ting. Även för kryddornas placering i kryddlådan i köket. På främsta raden har jag de burkar jag oftast använder. Detta är, från vänster till höger, svartpeppar, vitpeppar, salladskrydda, cayennepeppar och muskotnöt. Jag använder både piffi och curry i rik omfattning också, men dessa förvarar jag i monsterstora burkar som inte får plats i lådan utan står i ett skåp.

Det är väldigt effektivt att ha kryddorna på bestämda platser för man sparar flera millisekunder varje gång man skall laga mat, genom att man slipper att leta bland burkarna. Vill man ha muskotnöt vet man att den finns på främsta raden längst till höger. Man behöver i princip bara sträcka ut handen och ta burken. Tittandet är onödigt.

Detta system är lika vattentätt som Nasas. Vilket innebär att det finns en viss risk för systemfel. Dessa systemfel inträffar företrädesvis när någon annan hjälpt mig laga mat och inte varit noga med att sätta tillbaka burkarna på sina exakta platser.

Idag har vi ätit vitkålssallad kryddad med cayennepeppar. Lite annorlunda. Men stark mat tror jag är bra för blodcirkulationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar