lördag 1 maj 2010

Platt-teve

Som sannolikt sista hushåll i den här kommunen kommer även mitt vardagsrum (med de fina sofforna) att kompletteras med en platt-teve. Ett 50 tum stort åbäke skall flytta in och diverse mätningar har varit nödvändiga för att avgöra om jätteplattan överhuvudtaget får plats under snedtaket. Siffror är nu inte helt min grej, hade jag kunnat skriva mig fram till om utrymmet skulle räcka hade jag varit betydligt mer säker, men jag har konsulterat barnen, som ju studerar matematik i skolan och således bör vara förhållandevis uppdaterade, och samstämt har vi kommit fram till att det kommer att gå. På något sätt.

Vad jag har köpt har jag ingen aning om. Min chef, manlig sådan, mycket tekniskt insatt, hade femtioelva frågor om HD och MPEG4-standard och upplösning och vad det nu var allt, och jag kunde bara svara med stadig och säker röst på de frågor som handlade om sånt som jag hade läst mig till och förstått. På fråga A svarade jag "Samsung, 50 tum". På fråga B och C svarade jag "vet inte". Han suckade uppgivet, tittade uppåt himlen och hoppades att det var något med HD jag hade köpt, för det var viktigt, i synnerhet i samband med Blue-Ray, vem nu det är.

Teven var stor och jag beställde skjuts hem. För teven, själv kunde jag ta mig till bostaden för egen maskin. Teven skulle levereras med något åkeri och jag skulle kunna titta på nätet med hjälp av ett ordernummer och se var min teve befann sig på färden. Samma kväll lastades den om i Borås. Vet inte var den började sin resa, men fort och bra gick det, tyckte jag. Dagen därpå anlände den Malmö. Kl 11.24 den 29 april, närmare bestämt. Det kändes också bra. Gick det så snabbt för 30 mil borde den återstående milen klaras av redan före klockan 13.

Inget hände.

Dagen därpå tittade jag på nätet igen. Fortfarande hade teven bara anlänt Malmö och jag kände mig föranledd att ringa och fråga hur länge den tänkte stanna där. Det tänkte den göra över helgen, sa åkeriet när jag ringde. För deras bilar var fulla redan. På måndag däremot, skulle den komma tutandes.

Jag blev besviken. Jag hade sett fram emot att få läsa lite manualer och trycka lite på knappar och programmera in kanaler och annat under helgen och nu försvann hela det nöjet. Damen på åkeriet erbjöd mig att komma och hämta teven själv, men stor osäkerhet rådde om den verkligen skulle få plats med pall och allt i min Volvo. Jag var svårt frestad, men visdomen segrade. Det skulle inte gå.

Så jag får väl leka med något annat i helgen. Gräsmattan, t ex. Jag avskyr gräsmattefix men någon måste och jag har tittat mig omkring en lång stund, ingen har anmält sig frivillig. Har således varit ute i gryningen och rivit upp en av gräsmattorna, krattat ihop mossan och fyllt trädgårdstunnan. Det var jobbigt, men resultatet blev bra. Inte något grönt kvar, i stort sett. Har nu en brun jordmatta. Går vackert ihop med det bruna planket. Enhetligt och fint.

Om jag pallar skall jag ta den andra gräsmattan senare idag. Eller imorgon. Den är större. Och det blir aldrig roligare andra gången. Inte när det gäller gräsmattefix ifallafall.

1 kommentar:

  1. Ja du Mimmi. Kanske är du ensam i den lite friare kommunen med att skaffa platt TV. Men här strax norrom, där friheten är lite mindre... där finns i alla fall en tjockis kvar och lever och frodas och gör sin innehavare glad, rörd, stolt, ledsen, irriterad, munter, förbannad och alla andra delar i känsloregistret om vartannat.

    Och den där blue Ray tror jag att jag vet vem det är. Det måste vara Charles. Antingen den gamle bluessångaren eller den där engelsmannen med blått blod i ådrorna. Ja, nån av dem måste det vara.

    SvaraRadera