tisdag 29 juni 2010

Djupa tankar

Vaknade idag och tänkte djupa tankar om länder och dess invånare. Om man bor i Sverige är man svensk, det har jag koll på, och om man bor i Danmark är man dansk. Bor man i England är man engelsman och bor man i Nigeria är man nigerian. Men vad är man om man bor på Elfenbenskusten? Är man elfenbenskustare då?

Jag slängde ut frågan på Facebook, har man tillräckligt många vänner får man svar inom fem minuter. Inte nödvändigtvis rätt svar, men ändå. Det fick jag, den förste kommentatorn meddelade att jag skulle tänka på att invånarna talar franska, så skulle jag lättare komma fram till svaret. Jag försökte med Elle-phêne-bénes-cuistaré. Inte direkt enklare, men iallafall.

Efter en del andra käcka inpass och förslag enades vi om att de kallas för ivorianer. Vilket stammar från ivory = elfenben. Och så bestämde vi att alla manliga invånare borde heta Gusten.

Elfenbens-Gusten.

När jag hade löst detta problem gick jag vidare på nästa. Inom kort är jag bjuden på cocktailparty på en hästsportanläggning. Falsterbo horse show går av stapeln i min kommun nästa vecka och jag och en ledsagare skall bevista ett cocktailparty därstädes. Jag säger ledsagare för jag förmodar att jag behöver en sådan. Eller en loss-lyftare, snarare. För på cocktailpartyn har man cocktailklänningar, så mycket vet jag. Och till cocktailklänningar har man högklackade skor, så mycket vet jag också. Och har man högklackade skor och trampar omkring i en hästhage, om än en förädlad och kultiverad sådan, måste man ha en ledsagare/loss-lyftare som lyfter upp en när klackarna har förankrat sig 10 cm ned i den skånska myllan. Detta måste göras när det ser ut som om jag står i platta sandaler och inte stilettklackar. För då är det dags, då har jag sjunkit ned.

Jag fick allehanda andra förslag på outfit också, lederhosen, chaps, jodphurs, skinnkjol med tillhörande piska och ridstövlar, men jag vet inte... Det känns som om de som föreslog detta lurar mig. Eller...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar