torsdag 24 juni 2010

Handling, fejning och bakning

Igår lades det sovrumsgolv hemma hos mig. Sånt tycker jag mycket om. Huvudgolvläggaren, det var inte jag, förväntade sig att få se i denna blogg idag hur jag tog åt mig hela äran av uppdraget och benämnde mig själv som huvudgolvläggaren. Det hade jag gärna gjort, men eftersom vederbörande uttryckte en avsikt att titta efter idag vad jag skriver, kan jag inte göra det. Mycket tråkigt.

Kanske kan jag gå in och revidera lite längre fram, när han har läst. Jag tror inte han går bakåt och kollar eventuella redaktionella ändringar.

Men jag kan åtminstone och utan att skryta säga att jag under fyra och en halv timme var starkt behjälplig i att golvläggandet gick undan så snabbt som det gjorde. Jag både sjöng, visslade, låg på rygg på de brädor som var klickade och tänkte, skojade, drack öl och packade upp alla förpackningarna. Samt hjälpte till med det intensiva precisionsarbetet: klickningsdelen.

Idag är jag ledig. Vilket innebär minst lika mycket jobb som på jobbet fast hemma. Matlagning, bakning, handling, fejning, tvättning och uppsjungning av små grodor. Det är jättesvårt att få dem att börja sjunga samtidigt.

När jag handlade på Willys för en stund sedan, gjorde jag det tillsammans med tre miljoner andra. Stort fokus i butiken låg på sill och gräddfil. Mitt fokus låg på tortellini. Dessa hade man gömt och istället fyllt tortellinilådan med sill. Tråkigt men jag tänkte om och ville istället ha Kesella light. Dylika hade man emellertid gömt och istället stod det gräddfil i Kesellafacket.

Då ville jag ha en liten burk turkisk yoghurt. Dessa hade man gömt och förmodligen resignerat på kuppen för där var helt tomt. Jag funderade på att lägga dit några nypotatisar men det var sån kö till potatislådan så jag struntade i det. Sammanfattningsvis: Handlingen gick sådär.

I övrigt har allt flutit på enligt plan. Båda barnen är utflugna, en har flugit till stranden och en in till storstaden för att studera fotboll. Att det går fotboll på teve dygnet om är inte tillräckligt. Kan man inflika lite fotboll live också, så gör man det.

Själv skall jag inflika mig i solstolen. Kan jag det, så gör jag det. Och sen skall jag utflika ogräs från mellanrummen mellan plattorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar