söndag 27 juni 2010

Midsommarannandagen

Dagen efter midsommarafton är vad den är. Sill- och gräslöksdoften svävar fortfarande över nejden, delvis beroende på att en burk matjessill hade läckt i köket, och hela dagen består av intag av rester. Även till frukost. Således tog frukosten lite längre tid än vanligt igår trots att mackorna redan var färdigbredda. Detta då de dessutom var uppdelade i mindre bitar och försedda med tandpetare. Det var emellertid mycket lättätet.

Till middag kunde det bli precis vad som helst så länge det inkluderade redan kokt potatis och gräddfil. Överraskningsmomentet var inte så stort. Och till efterrätt blev det jordgubbar och glass. Ingen tycker egentligen om rester. Efterrätten accepterades dock nådigt.

Mitt lag förlorade dessutom, inte helt oväntat, i kubb på midsommarafton. Jag förstod aldrig reglerna. Jag förstod aldrig hur man skall kasta. Ingen ville ändra reglerna i halvlek, när jag hade en del bra förslag till revideringar. Jag fick inte ned en enda kubb. Mögspel.

Nästa år kommer jag att redan från början styra upp regelverket. I mina regler gäller att man skall sikta väl, man skall kasta, och det lag som har flest kubbar kvar när det andra laget har vält alla, vinner. Dessutom kan man utse lagets bästa spelare också, vilket går till den som inte har vält ned en enda kubb under spelet. Det borde garantera mig en vandringsseger år från år.

Idag är det midsommarannandagen, vädret är vackert och jag väljer som bäst mellan de skojiga uppdragen fortsätta måla planket, rensa bort en meter högt lager granbarr (har redan tagit två meter men eländet verkar fylla på underifrån), planera dagens middag, smygbre några mackor till dottern som skall till stranden och anser att två jordgubbar är enough för en hel dag där, byta lakan i alla sängar och lägga mig i solstolen med iPoden och en bok.

Så nu har jag valt. Nu skall jag välja bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar