torsdag 1 juli 2010

4 kvadrat eller 200

De veckor jag har barnen är snärjiga. Då skall den perfekta modern leverera rena kläder, städat hus, hemlagad mat på bestämda tider och däremellan sköta inköp, mark- och transportservice.

De veckor jag inte har barnen är ännu värre. Då skall det jobbas länge, umgås med vänner, tränas och på något sätt skitas hushållet ned trots att jag i princip aldrig är hemma vilket innebär att lätt vårdslös städning bör inkluderas i agendan på en daglig basis. Vet för övrigt inte vem det är som smutsar ned. Förmodar att det är spökena som trampar runt när jag är utflugen.

Idag har jag anlänt bostaden efter jobbet, studsat in i garderoben som Stålmannen i en telefonkiosk, snurrat runt tio varv och kommit ut i andra kläder, lite mindre business-aktiga än jobboutfiten, samt räknar med att lämna bostaden så fort jag loggat ut. Det hela har tagit 10 minuter och två kvadratmeter golvyta. Hade jag duschat och sminkat om, hade jag behövt totalt 20 minuter och ytterligare två kvadratmeter golvyta. Ibland funderar jag på varför jag bor på 200 kvadrat, men sen kommer jag på att jag ju har barn. Ett helt menageri. Två stycken. De tar plats.

Anledningen till snurrerunten i garderoben är att jag skall träffa vänner, dricka vin, äta middag och skratta hejdlöst åt det humoristiska i den senaste tidens händelser.

Imorgon skall jag göra samma sak för då skall jag träffa andra vänner, dricka öl, äta middag och skratta hejdlöst åt det humoristiska i den senaste tidens händelser.

Båda grupperna vänner har jag känt sedan strax efter Digerdöden och samtliga vänner är sådana som jag kan ringa mitt i natten om det känns nödvändigt. Faktum är att jag HAR ringt båda grupperna vänner mitt i natten när det känts nödvändigt. Har man prövat det och konceptet har hållit vet man att man har vänner för livet. Vänner man kan lita på, som inte lurar eller sviker.

Sånt uppskattar man mer och mer, ju äldre man blir. Särskilt när man råkar ut för motsatsen.

Jag läste förresten ett skojigt barnsvar på om det spelar det någon roll hur man ser ut för att finna kärlek:

"Om du vill bli älskad av någon som inte redan finns i din familj, är det inte fel att vara vacker." Anita, 8 år

Tata for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar