fredag 2 juli 2010

Tekniska finesser

Igår var vi några väl utvalda som hade viktigt möte på kvällskvisten. I mötet ingick ett intag av Mojitos, ett vitt vin som hette Simonsig och som det fanns jordgubbar i, ett rött vin till rökt lax och slutligen ost och kex. Vi hade mycket trevligt.

Sen tog vi bussen hem. Medan vi letade efter våra cyklar vid busshållplatsen vid motorvägen konstaterade mitt sällskap att det var en himla tur att vi inte bor i den änden av samhället. Med regelbundenhet väsnades det nämligen rejält när bilarna körde på skarvarna på motorvägen och vi frågade oss hur de kringboende stod ut med detta oljud som uppstod var femte minut. Sen cyklade vi hem.

När vi kom hem i andra änden av Vellinge väsnades skarvarna fortfarande och vi förundrade oss över att vi aldrig hade noterat detta förut, förmodligen för att vi aldrig är ute så sent om kvällarna när det är så tyst för övrigt, och sedan beklagade vi återigen de som bor kloss intill motorvägen, för där måste ljudet vara värre.

Idag såg jag i tidningen att det varit fyrverkerier på Öresundsbron under natten. Vet inte om det kan ha något samband med bilarna som körde på skarvarna så att det lät.

Efter tandborstning och annat pyssel ägnade jag sedan stor möda åt att ställa om klockradion så den skulle tuta klockan 7 istället för klockan 6 som är brukligt. Min klockradio är inte inköpt igår och således inte helt high-tech. För att ställa om larmtiden en timme måste man trycka på en liten pillig knapp 60 gånger. Detta gjorde jag utan knot. Sedan somnade jag tryggt.

Prick klockan 7 vaknade jag av att jobbmobilen ringde. Även igår ringde telefonen i arla morgonstund och jag funderade på att det fanns något samband, medan jag förtvivlat letade efter telefonen. Det visade sig att jag låg på den, förmodligen hade jag somnat med mobilen i ett stadigt och kärleksfullt grepp igårkväll. Det var inte heller så att den ringde, det var larmet som gått igång. Ett larm som jag aldrig tidigare fått att fungera.

Klockradion däremot förblev tyst.

Således kan konstateras att jag är mer tekniskt avancerad än jag vet om. På något sätt, oklart hur, har jag lyckats programmera ihop klockradion med mobilen så att jag genom att ställa in tiden på den ena apparaten kunde få den andra att larma. När jag får tid över ikväll, skall jag pröva om det inte möjligen går att ringa med klockradion. Det är inte helt omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar