fredag 30 juli 2010

Alla möjliga akademier

När jag veckohandlar inför en barnvecka brukar det ta två timmar från dörr till dörr och sluta på fyrsiffriga belopp och ont i ryggen av att lasta i och ur kundvagn och bil flera gånger.

Igår veckohandlade jag för bara mig. Det tog en kvart, kostade 179 kronor och allt fick plats i cykelkorgen. Väldigt mycket billigare än när barnen är här och väldigt mycket mindre skrymmande, med andra ord.

På bandet låg tandtråd, schampo, en burk chili con carne, en påse müsli, en påse Nestle Fitness (också müsli), två liter glass och vaniljkex. Yoghurt hade jag sen tidigare. Maten är nu fixad till och med onsdag i nästa vecka.

Det är möjligt att glassen inte räcker så länge, dock. Jag kan nämligen konstatera att det är helt rätt att sleva i sig vaniljglass med varma hallon och vaniljrån framemot 22.30 en torsdagkväll. Jag tror jag skall googla på kostpyramid och -triangel, är övertygad om att det finns en § i dessa som rekommenderar just glass med dylika tillbehör på torsdagkvällar. Sannolikt vilken kväll som helst, när jag tänker efter. Annars skall jag ta kontakt med Svenska Akademin och föreslå ett tillägg.

Gastronomiska Akademin skulle man kunna tycka vore lämpligare att blandas in än svenska ditot, men gastronomerna räknar ut saker som har med mat att göra, och just den detaljen har jag ju redan gjort åt dem. Nu vill jag ha det tillskrivet under rätt paragraf, bara.

Vän av ordning, U, ansåg att kopplingen till veckodag (torsdag) även borde innebära att Kungliga Vetenskapsakademin skall kopplas in. De har ju ansvar för korrektheten i de almanackor som utges i riket.

Han har rätt i det. Ärendet blir mer och mer komplicerat. Men vill man äta glass med varma hallon en sen torsdagskväll, får man vara beredd att ta lite ansvar. Jag inser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar