onsdag 21 juli 2010

Jobbigt med semester

Det bästa med semester är att man dels får möjlighet att göra sådant man aldrig gjort förut, dels får man tillfälle att se delar av världen som man aldrig haft tillfälle att besöka tidigare. Idag har jag haft ynnesten av båda ovannämnda äventyr.

Först bestämde jag mig för att jag skulle befria norrsidan av hustaket från den mossa som parkerat sig där. Detta tänkte jag göra med hjälp av en stege, en hacka och lite god vilja.

Så skedde.

Den nyligen införskaffade stegen vecklades ut och ställdes upp, och jag äntrade dess högsta höjd. Som inte var så hög, för det var en femstegsstege jag köpte. Fast jag stod på översta pinnen nådde jag inte över hängrännegränsen. Det var tråkigt men inget som kunde få utgöra ett hinder.

Jag ställde mig på tå på ena foten, riktade det andra benet rakt bakåt för balansens skull, höll mig i hängrännan för säkerhetens skull och vevade frenetiskt med hackan på taket för mossans skull. Det gick utmärkt. Hela jag täcktes snabbt av mossporer i olika formationer. En mindre resterande del ramlade ned i hängrännan och på carportstaket.

Hängrännan kunde jag rensa enligt samma metodik som ovan med en mindre justering. Jag fick byta ut hackan mot en liten spade. Carportstaket har jag ännu inte rensat. Det barn som vaknar först imorgon skall få hjälpa mig att spola taket rent med trädgårdsslangen. Det gjorde jag misstaget att berätta för dem och båda meddelade att de nog behöver sova ut just imorgon.

När jag var klar med det åkte jag in till Malmö och besökte delar av Malmö som jag aldrig sett förut. Ön, bland annat. Fantastiskt vad det har vuxit upp hus där. Det var både höga hus med takterasser och små radhus med vattenkänning.

När jag hade tittat färdigt på allt åkte jag hem. Nu är jag ganska trött. Det tar på krafterna att uppleva så mycket nytt på sin semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar