söndag 25 juli 2010

Synpunkter på vädret

Idag har det blåst upphöjt till tio. När jag vaknade trodde jag först att det ösregnade, eftersom det kom så mycket ljud från utsidan. Lite regn hade inte varit en dag för tidigt, jag minns inte när det kom en droppe nederbörd sist. Jag tror det var i samband med skolavslutningen för då brukar det alltid regna.

Det regnade emellertid inte idag, det blåste.

Så till den milda grad att halva träd och mindre blomkrukor visslade förbi utanför fönstren när jag rullade upp rullgardinen.

Jag behöver nya lampor till rabatten men några sådana syntes tyvärr inte till i fartvinden. Bra kvinna reder sig emellertid själv, så jag packade in mig i bilen och körde in till Malmö för att hämta hem några nya lampor från butikslagret. På vägen in till stan fick jag ha gasen i botten och jag tuffade ändå på i högst modest hastighet. Hade Tour de France haft en etapp i mitt närområde hade de förmodligen cyklat om mig, allihop. Även åskådarna som sprang före med sina brassestolar, hade förmodligen varvat mig.

Jag hade motvind.

I gengäld kunde jag lägga växeln i friläge och därefter rulla hem i 110 hela vägen hem.

Medvind. Men inget regn.

Vid flera tillfällen den senaste veckan har jag förhoppningsfullt burit in utemöblernas stols- och soffdynor inför natten som förberedelser inför annalkande regn. Nu har jag gett upp och funderar på att ställa ut mina ärvda skänkar i ädelträ i trädgården, så riskfritt är det att de utsätts för någon form av nederbörd.

Trädgården ser ut som en stilstudie av en savann i Afrika. Platt och dammig, enstaka strån, ingen frodig grönska, inga blommor, inget gräs.

Kommer det en tiger glidande över gräsmattan på jakt efter en antilop, blir jag inte förvånad.

Till ödets ironi hör att Aftonbladet efterlyser läsarbilder från de som är drabbade av regnkaoset. Samtidigt som de lovar att nu gör sommaren och värmen strax comeback.

Jag får kanske börja bygga en bur för tigrarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar