onsdag 4 augusti 2010

Tvätta gräs

Det är härligt att man vid 45 års ålder fortfarande hittar på saker att göra för första gången. Idag har jag tvättat blommorna i trädgården. Det vet jag med säkerhet att jag aldrig har gjort förut.

Idag när jag kom hem och beundrade mitt nytvättade tak konstaterade jag att tvättkillen hade tvättat av hela framsidan på huset och tomten också. Det var rent och fint och inga smutsränder längs med väggarna som det varit de senaste dagarna.

Det är med sådana överraskningar gärna så att man tror på helhetskoncept. Det vill säga man intalar sig att renligheten är densamma runt hela huset. Jag väntade därför med att gå runt och titta på baksidan tills jag hade torkat golvet inomhus och duschat av mig själv. När huset luktade Mr Muscle och jag luktade Hugo Boss Woman kände jag att det var på sin plats att inspektera mina marker på baksidan.

Jag nästan svimmade.

I tron att där var lika rent och fint som huset och trädgården som vetter mot gatan, höll jag på att ramla baklänges när jag öppnade terassdörren och såg att hela utemiljön såg ut som det gjorde på Island när asknedfallet var som störst. Allt, precis ALLT var tänkt med en grå hinna. Lavendeln var grå. Gräset var grått. Mina vita solstolar var gråstrimmiga, isbergssalladen var grå, Kungsljusen var grå, trädgårdsmöblerna var gråbruna och fulla med våt sand och faktum är att jag ett tag funderade på om jag befann mig i en svartvit stumfilm från 20-talet. Men det hördes ingen pianomusik i bakgrunden så jag förstod snabbt att jag fortfarande rörde mig i verkligheten.

Efter den första chockens apati skred den handlingskraftiga matriarken fram. Resolut kopplades det slangar, togs fram svamp och tvättmedel, sattes på vatten och sedan tvättades det. Solstolar och möbler, trädäck och smidesgrind och till slut även kungsljus, kaprifol, murgröna, fläderbuske, lavendel och solcellslampor. Det enda som fick förbli otvättat var ogräset, de klädde förvånansvärt bra i grått.

När jag var klar såg jag ut som segraren i en gyttjebrottningstävling. Dessutom var jag skrynklig som ett russin efter att ha blivit duschad av ondskefull slang med jämna mellanrum. Men trädgården var ren. Förhållandevis, åtminstone.

Imorgon skall jag sopa bort nedfallet från plattorna. Sen kanske jag ger mig på gräset, jag får se. Fast jag nöjer mig nog med att bara spola av gräset. Att tvätta med svamp kan lätt ge ett felaktigt intryck på grannarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar