söndag 26 september 2010

12 pass i veckan

Jag har precis tittat på någon repris av ännu en variant på rika, skandinaviska kvinnor bosatta i USA och gifta med rika män eller skilda med underhåll från rika män. Och jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag är avundsjuk.

Jag är som gjord för att bo på Manhattan, ha en liten 350 kvadratmeters sommarstuga i Florida, åka mellan bostäderna i privat flygplan och ägna dagarna åt att shoppa och träna, 12 pass i veckan. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att jobba lite också, trots rikedomarna. Så fin är jag.

Men ack huru olikt är inte mitt liv jämfört med de blonda fruarnas. Jag bor i en villa från 70-talet, sådana som det finns tusentals likadana av i Sverige, jag har ingen sommarstuga, varken i Florida eller någon annanstans och det är jag glad för, för jag hade inte haft tid och ork och sköta ett hus och trädgård till. Shoppa gör jag företrädesvis på Willys och och tränar gör jag ett pass var tolfte vecka.

Mycket långt ifrån New York.

Idag har jag bland annat ägnat mig åt just shopping. På Willys. Det blev varor för 1000 kronor och det mest flärdfulla var en flaska hårschampo med matchande balsam. Sedan bakade jag tunnbröd. Känner mig duktig när jag bakar bröd, många mammapoäng.

Därefter laserade jag sista vindskyddet för den här säsongen, båda sidorna. Känner mig duktig när jag tar hand om mina byggnader. Många pappapoäng.

En gren på syrénbusken hade dött och den sågade jag ned, och styckade därefter upp den i bitar lämpliga att peta ned i trädgårdstunnan. Hösten gör att löv far omkring fullkomligt okontrollerat och lägger sig var de finner det lämpligt, även i min trädgård fast jag tycker jag har varit tydlig med att jag inte bifaller sådana initiativ. Dylika olydiga har jagats upp, fällts och transporterats vidare till de sälla jaktmarkerna (trädgårdstunnan, igen).

Jag hade funderingar på att åka och träna också, men alla mamma- och pappapoäng jag hade tjänat in gjorde att jag inte orkade. Jag var helt slut. Så det är kanske lika bra att jag inte är en rik lyxhustru på Manhattan. Jag hade aldrig orkat träna 12 pass i veckan.

2 kommentarer:

  1. Härligt kåseri.Ett av dom bättre. Fast dom flesta är riktigt bra.

    SvaraRadera