lördag 25 september 2010

Plan B

Idag hade jag planerat att lasera det plank som nyligen visade sitt bleka nylle när tujorna hade retirerat till tujahimlen. Jag vaknade tidigt, helt enligt min plan, ivrig och förväntansfull som en tonåring på 70-talet inför sin första mellanöl, tittade ut och konstaterade att något liknande en tsunamivåg måste ha passerat oss under natten. Hela trädgården var så blöt att den droppade. Även mitt plank. Man kan inte måla blöta plank med något annat än vattenfärg och det hade jag tyvärr inte köpt någon. Klockan var halvåtta på morgonen och min lördagsplan hade gått åt skogen. Man kan gå och lägga sig igen för mindre.

Fast det gjorde jag inte, fattas bara.

Jag började tänka ut en lämplig plan B.

Medan jag tänkte fick jag syn på mitt gamla piano som jag har försökt skänka till Myrorna och Erikshjälpen utan framgång. Kanske skulle jag bli av med klaverat om jag lade ut en annons på Blocket?

Jag lade genast ut en annons på Blocket. Är inte mycket för att processa saker och ting i onödan.

Sedan skulle jag sätta in lite skattemyndighetspapper i barnens pärmar. Det gick bra i sonens för den pärmen var bara 14 år, dotterns 16 år gamla pärm var smockfull och jag började sortera bort gamla onödiga papper ur den. Sedan började jag sortera ut gamla onödiga papper i andra pärmar. Därefter sorterade jag ut gamla onödiga pärmar. När jag hade gått igenom ett skåp i vardagsrummet fick jag för mig att titta in i ett av de andra. Där hittade jag gamla spel, barnspel, familjespel och kortspel.

Skulle dessa sorteras ut? Jag hamnade i ett själsligt dilemma. Vi spelar inte spelen, men vi har gjort, minnen finns, barnbarn kommer säkert om 15 år, och då kan mormor och farmor (jag och jag) spela spelen med barnen. Om spelen finns kvar, vill säga. Det blir svårt annars.

Jag sorterade ut spelen. Till mellanlagring i garaget. Ibland måste jag kompromissa lite med mig själv. Det är ett av de drag hos mig jag uppskattar mest.

Plötsligt hade jag en bokhylla över. Den släpade jag ut för mellanlagring i garaget. Det blev luftigt och fint i allrummet på ovanvåningen.

Sen tittade jag i mailen. Det var rusning efter det piano som Myrorna och Erikshjälpen inte ville ha till skänks. Första man som mailat ville hämta pianot omgående. Jag tycker mycket om just omgående, så jag biföll villigt.

När pianot var avhämtat kunde jag möblera om i vardagsrummet på bottenvåningen. Sånt tycker jag också mycket om. Jag upptäckte då att golvlisten bakom pianot hade en annan färg än övriga lister i rummet. Förmodligen för att jag målat om de andra listerna men inte orkat flytta pianot för att måla även denna.

Imorgon planerar jag att måla listen i vardagsrummet. Och planket där ute. Vad jag skall hitta på idag har jag inte räknat ut än. Det är banne mig svårt att hitta på en plan B bara sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar