onsdag 1 september 2010

Med överenergi

I de perioder jag har mycket att göra på jobbet drabbas jag oftast samtidigt av någon slags överenergi privat. När jag som bäst borde vila och samla krafterna, sover jag inte alls utan studsar omkring som en påtänd duracellkanin och slösar med energi på samma sätt som en tonåring bränner sin månadspeng.

Just nu har jag mycket att göra på jobbet. Således gick jag imorse igång för full maskin redan vid halvfemtiden med dammsugning. Detta var mycket uppskattat av barnen, de tyckte det kändes hemtrevligt och tryggt att få vakna till dammsugarens smäktande toner. En mjukstart på dagen, sa de.

Sedan var jag ute och meckade med skymningsreläet, det nya som precis som det gamla ibland missförstår och tror att det är natt när solen skiner. Jag lyckades laga det.

Och eftersom jag redan hade en skruvmejsel i handen så fortsatte jag med att skruva i en skruv i dörrhandtaget till badrummet. Och sedan gick jag vidare till elmätaren på andra sidan huset och registrerade hur mycket energi vi förbrukat den senaste månaden. Det är för övrigt fortfarande den årstid när det är roligt att läsa av elmätaren.

Sedan väckte jag barnen genom att sjunga för dem. Jag sjöng "Gomorron, gomorron, hör fåglar sjunga glatt..." på ett sätt som hade gjort Sigge Fürst avundsjuk. Detta är ett exempel på vad barnen kallar hårdstart på dagen.

Efter att ha bäddat sängen, hängt upp en maskin tvätt, borstat tänderna, tänkt ut nya strategier för barnens framtid och läst jobbmail stack jag iväg till kontoret.

Och på något konstigt sätt kändes det nästan som om det var dags för lunch trots att klockan bara var tjugo över sju...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar