lördag 11 september 2010

Reservbränsle i frysen

Idag har jag testat larmkedjan i bostaden. Den funkade. Testen gick till på följande sätt:

  1. Lövbiff stektes kort tid på hög värme.
  2. Lövbiff hälldes över på fat.
  3. Rödlök stektes på hög värme.
  4. Rökutveckling uppstod.
  5. Brandlarmen tjöt.
  6. Alla.
  7. Även de på ovanvåningen.
  8. Eventuellt även de i grannhuset.
  9. Uppgifter fördelades:

Jag vädrade, co-kocken gick ut med stekpannan, SOS Alarm ringde.

Testresultat: Fungerande larmkedja.

Testkonsekvenser: Vi två som var på plats är forfarande halvdöva. Dessutom ringer det skojigt i öronen.

Alla vet hur det låter när man skall byta batteri i en brandvarnare. Då piper den till. Ett obehagligt, skärande pip-till som man gärna undviker att lyssna på alltför länge. Vid dagens larmkedjetest pep alla FYRA larmen i huset SAMTIDIGT. Att resonera i termer om tinnitus är att underdriva. Jag har snarare en hel blåsorkester i öronen, alla tutar samtidigt. Fast olika låtar.

Och det har säkert ekat över nejden också. Tyckte jag såg genom fönstren för en stund sedan att grannarna verkar kommunicera via teckenspråk.

Som det goda exempel jag alltid vill framstå som, skrev jag en liten radänga om detta på Facebook. Jag uppmuntrar gärna andra att göra larmtester och att tänka på sin brandsäkerhet i bostaden. Har jag jobbat på brandkåren? Ja, det har jag. Man blir hjärntvättat for life i den miljön.

En sekund efter publicerandet av mina erfarenheter, plingade det till i kommentarsfältet. En vänfamilj undrade om jag varit hos dem, eller om de varit hos mig. Jag är inte helt tillförlitlig just nu, inget sanningsvittne direkt, sjuk och eländig som jag varit så länge, men jag funderade artigt en stund innan jag svarade att jag nog inte trodde att vi setts överhuvudtaget idag.

Det visade sig nämligen att även den aktuella familjen hade fått för sig att tillaga lövbiff med rökutveckling och larmkedjetest som resultat. Skojigt. Hur liten är inte världen? Imorgon planerar vi att steka överbliven potatis utan fett och på maximal värme och klocka larmtiden för att veta exakt hur lång tid allt tar från rök till tjut till ring i telefonen. Sånt är bra att veta.

Som säkerhetschef är jag särskilt glad över insikten i hur bra lövbiff brinner. Detta är en oerhört värdefull kunskap att bevara för den händelse vi blir strömlösa länge någon gång och veden tar slut. Då vet vi att reservbränsle finns i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar