måndag 4 oktober 2010

Det svarta monstret från nedan

Som jag skrev i lördags hänger kristallkronan numera på helt fel ställe. Dottern tyckte den kunde hänga kvar, det går väl att lära den gäst som på en finare middag (det är då vi använder det aktuella matbordet som står under kronan) får platsen rakt under lampan, att glida bakåt med stolen innan han eller hon reser sig upp, tyckte hon. Jag har mina tvivel. Och om rätt person reser sig upp med full kraft, kanske några av prismorna i kristallkronan går sönder. Det vill jag inte veta av. Jag är mycket rädd om min kristallkrona.

Jag insåg emellertid i lördags mina begränsningar och beslöt att överlåta upphängandet av ny krok och flyttandet av lampan åt någon annan. Det kändes som en bra och hållbar plan just då.

Igår insåg jag att det kanske kommer att dröja längre än vad jag finner lämpligt innan lampan är flyttad. Jag beslöt mig för att försöka själv.

Som det Mulle Meck-föredöme jag är, hittade jag raskt i mina gömmor (en glasslåda från GB) en krok med tillhörande expanderbaksida som gjord för att hålla min kristallkrona på sin nya plats. Jag vet dock inte hur man får fast en sådan krok men efter att ha vänt på förpackningen såg jag till min glädje att där fanns en manual.

Glädjen förpassades emellertid raskt åt sidan och ersattes av mulen besvikelse. Det var en väldigt kortfattad manual. Helt utan text.

Sådana manualer gillar inte jag. Jag är visuell i min inlärning och föredrar att läsa mig till instruktioner. Här fanns inget att läsa om man bortsåg från upplysningen att denna krok skulle fungera utmärkt både i plast, gips och trä. Inte ett ord om HUR man får den att fungera.

Manualen utgjordes istället av fyra bilder, till förvillelse lika varandra. Hade jag gillat "finn fem fel" hade jag säkert uppskattat pedagogiken, men jag är inte alls lagd åt det hållet. Det enda jag kunde konstatera var att pilarna var riktade åt olika håll på bilderna och att ett svart monster dykt upp från underjorden i två av dem. Inte ett ord om vad det svarta monstret bestod av.
Jag vädjar nu om allmänhetens hjälp. Kan någon fylla i med lite text till de olika bilderna så att jag vet vad jag förväntas göra? Skall jag t ex dra i kroken på bild 3? Skall jag snurra kroken på bild 4? Och varför?

Hjälp...

2 kommentarer:

  1. Bloggen gillade inte min kommentar så jag försöker igen:

    hela poängen är att expandern ska se ut som i 4) när du är klar.

    Alltså - i med krok och expander, kroken ska inte vara helt iskruvad (1), sen håller du emot expanderbiten och drar kroken utåt (2) så att expandern börjar expandera (3) - använd gärna något sorts verktyg här, sen skruvar du i kroken så expandern håller emot ordentligt (4).

    Håller taket för kristallkronan? Hur sitter krokan idag...?

    SvaraRadera
  2. Aha, nu tror jag att jag förstår. Tack, Magnus, du är den förste som har förklarat i sådana termer att jag kunnat omsätta det hela till insikt. Ikväll skall jag testa. :-)

    SvaraRadera