lördag 2 oktober 2010

Sambandsteorier

Jag har idag upptäckt de stora sambanden i tillvaron. Och då tänker jag inte på så banala ting som global ekonomi, ekosystemet eller näringskedjan. Nej, jag är mer avancerad än så.

I alla år jag har bott i det här huset har jag haft två halvhöga spaljéer modell robustare som rumsavdelare i vardagsrummet. Mörkbruna och så mycket 70-tal att det inte hade förvånat mig om det en vacker dag hade kommit fram en karl i v-jeans, helskägg, gröna strumpor, sandaler, Kånkenryggsäck och pins med "Atomkraft, nej tack" över den slitna peace-t-shirten från vardagsrummet.

Idag fick jag plötsligt för mig före frukost att jag skulle se om man kunde ta bort spaljéerna. Egentligen tänkte jag kanske inte verkligen ta bort dem, det var mer så att jag ville se om det gick. Om jag någon gång skulle vilja ta bort dem.

Jag började dra lite i dem, jag hittade skruvar, jag skruvade lite, jag drog lite till och till slut hade jag en teori om hur de skulle kunna tas bort. Då fick jag ett obetvingligt behov av att se om jag kunde göra det i praktiken också. Alla vetenskapsmän vill ju på något sätt skaffa bevis för sina teorier.

Det kunde jag.

När jag hade monterat bort båda spaljéerna blev det lite hål här och var i golvet samt i väggen. Jag spacklade väggen och mätte upp längden på en ny golvlist. Sen tog jag fram maskeringstejp, maskerade och därefter målade jag väggen där listen suttit.

I och med att spaljéerna kom bort kunde jag flytta ett matbord så att det blev lite luftigare runtomkring. Då hängde plötsligt kristallkronan och en tavla fel. Kristallkronan får jag ha hjälp med att flytta, jag har krok med expanderdel men bara fyra teckningar som berättar hur man skall göra för att få expanderdelen att expandera. Jag hade behövt ungefär åtta för att förstå hur det hela skall gå till. Tavlan kunde jag emellertid flytta.

Då blev det ett hål kvar där tavlan hade hängt förut, som jag fick spackla över. Sedan fick jag ut i garaget och hitta grå färg, för väggen som tavlan hänger på är grå. Spacklet var vitt.

Nu hängde klockan som jag har ärvt av mormor för nära tavlan. Fick flytta den, spackla och måla. Hoppade upp och ned på stegen i större omfattning än vad man gör på ett step-pass på Friskis.

När jag ändå var uppe på stegen och klättrade råkade jag titta uppåt och hittade då några hål i taket efter lampor som förre ägaren tyckt skulle hänga där. Jag spacklade igen hålen. Sedan sandpapprade jag.

Och nu ser jag att jag måste måla om hela taket.

Och detta är då beviset för Mimmis sambandsteori. Man börjar med att liksom bara kika lite på hur en spaljé skulle kunna flyttas om man nu rent hypotetiskt skulle vilja ta bort den någon gång och slutar med en extreme home makeover som skulle få Ty Pennington att skämmas över sina små projekt.

Här pratar vi de stora sambanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar