onsdag 6 oktober 2010

Hantverkarmotflyt

Just nu har jag motflyt bland hantverkarna. Jag hittar antingen ingen villig, eller så hittar jag någon villig med stadig blick, lust och färdighet stor, men som sen inte dyker upp.

Problem ett har jag levt med i flera veckor då jag har försökt få hem en elektriker som kan sätta upp en lampa utomhus. Jag har redan köpt en lampa och dessutom har det suttit en lampa på platsen tidigare så jag kan erbjuda färdigborrade hål med pluggar och allt samt en uppsjö av sladdar och sockerbitar att välja mellan.

Det enda jag i princip behöver är gubben som skall stå mitt emellan lampan och de färgglada kablarna och tvinna ihop dessa samt skruva några skruvar i pluggarna. Enligt mina beräkningar max tio minuters jobb. Hade jag vetat vilka färger som skall höra ihop hade jag gjort det själv.

Men det vet jag inte. Vilket grämer mig.

Problem två är mollypluggen med tillhörande krok som skall sättas upp så att jag kan omgruppera kristallkronan. Jag har aldrig skruvat upp en mollyplugg och jag är inte säker på att jag får till det. Snarare tvärtom, jag är rätt säker på att jag INTE får till det. Vilket skulle kunna få förödande resultat för lyckas jag inte ramlar kronan ned och det blir inte bra, varken för kronan eller för arvebordet i ek som står inunder.

Problem tre kommer när problem två är löst om jag nu mot förmodan löser det. För säkert blir det något skit med elkopplingarna till kristallkronan. Säkert är det inte så enkelt att kronan bara kan hängas upp en bit ifrån sin nuvarande placering för säkert räcker inte elkablarna och då hamnar jag på problem ett igen. Fast inomhus den här gången. Och ny elektriker med lust och färdighet skall dammas upp och förmås komma hem till mig.

Det optimala hade varit att elektrikern gjorde allt när han ändå var på plats. Det är bara det där med "på plats" som är lite oklart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar