söndag 24 oktober 2010

En lång nagel. Eller en kort.

På våra resor i Thailand har vi noterat att män tenderar att låta en fingernagel växa okontrollerat. Oftast lillfingernageln men även tum- och pekfingernaglarna har snurrat sig runt sin egen axel vid något tillfälle.

Inte fint.

Tycker inte om.

Jag vet inte säkert varifrån detta mode kommer ifrån men har för mig att det har något med klasstillhörighet att göra. Man visar på något sätt att man inte behöver arbeta, vilket är en sanning med motivation eftersom samtliga långa naglar jag mötte satt ihop med någon karl som jobbade i allra högsta grad. Som taxichaufför eller på restaurang eller något annat turistrelaterat.

Själv kör jag för närvarande med motsatt nageluppsättning. Jag har nio långa naglar och en som är avsågad med en pendelsticksåg. Det var ett tag sedan den föll för träsågbladet avsett för extra hårt trä, och nu börjar jag kunna använda pekfingret igen. Under lång tid gjorde det ont, bara jag händelsevis lät blickarna falla på fingret dunkade det till.

Och faktum är att jag börjar inse fördelarna med att ha en kortklippt nagel att ta till vid de tillfällen jag vill plocka ut bensinkortet ur automaten, poletten ur kundvagnen, göra rent i hörnen i badrummet eller peta ut en ögonfrans från ögonvitan.

Det är synd det ser så fånigt ut, bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar