måndag 25 oktober 2010

Körkortsfoto

För länge sedan, ett par månader minst, fick jag ett brev från Trafikverket med besked om att mitt körkort går ut i november månad och att jag innan dess måste betala in 150 kronor, ta ett nytt foto och skicka in en talong med fotot fastlimmat. Jag konstaterade att jag hade gått om tid på mig och lade alla papper i vilahögen.

Idag upptäckte jag att det är november nästa vecka och allt blev plötsligt väldigt stressigt. Det skyller jag Trafikverket för, hade de skickat ut denna information veckan innan det gamla körkortets utgång hade jag löst uppdraget omedelbart. Nu hade jag så gott om tid på mig att jag höll på att missa tåget, mycket dåligt tänkt av Trafikverket.

Och ingen fotograf finns det i byn, trodde jag.

Allt jag tycker ventilerar jag högljutt för mina arbetskamrater och fick då genast reda på att det faktiskt finns en fotograf i byn. Dessutom helt otippat i min omedelbara närhet, mitt i bostadsområdet. Till honom kunde man ringa, boka tid, infinna sig och ta foton och därefter fick man välja själv vilken bild man ville ha.

Detta tyckte jag mycket om, speciellt det sista att man fick välja bild själv.

Jag ringde, bokade tid, fick en tid direkt efter jobbet idag, cyklade dit, plåtades, betalade 150 kronor (till, Trafikverket vill fortfarande ha sina 150 kronor) och fick därefter fotona.

Snabbt och geschwindt och talongen med den påklistrade bilden och min namnteckning är numera redan underskriven och lagd på brevlådan. Jag är mycket nöjd och känner mig duktig.

Fast jag är inte nöjd med desinformationen om att man fick välja bild själv. Det fick man inte, man var tvungen att ta en av bilderna på sig själv. Snopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar