onsdag 20 oktober 2010

Någon som känner...?

Mellan varven handlar jag Linas matkasse och då får jag på måndagarna två kassar med mat: en full med grönsaker och diverse tillbehör, en full med frys- och kylvaror. Samt ett receptark. Det är bara klappen på axeln och den uppmuntrande nicken som saknas, men skåpbilskillen som lämnar hela härligheten vid min dörr är i och för sig både leende och positiv så man kan nästan säga att jag får det också.

Sedan lagas det mat för hela slanten i fem dagar, den ena nyttigare och ekologiskare rätten än den andra. Alla är glada och äter friskt och inte mycket blir över, eftersom det är just barnveckorna som kassarna kommer och alla vet att tonårspojkar äter en del.

De barnfria veckorna är det öken. Ingen Lina, ingen snygg och trevlig kille med matkassar, inga recept, ingen tid att laga någon mat eftersom jag jobbar mycket dessa veckor och, värst av allt: ingen mat.

Jag har nu noga tänkt på det här och har kommit på en alldeles ny och lysande idé som jag skall kalla för Mimmis matkasse. Den består i korthet av en webbsida där man går in och berättar om man är lastbilschaufför, kontorstjänsteman, elitidrottare eller fotomodell på ständig bantning. Sen berättar man sin adress och sitt kreditkortsnummer och raskt kommer det en trevlig skåpbilskille med kassar hem till en på måndagkvällen.

I kassen finns i princip samma mat som i Linas matkasse fast tillagad och paketerad i lagom stora kartonger beroende på vilken kategori ovan man tillhör. Lastbilschauffören och grovarbetaren får betala lite mer. Jag säger inte varför.

I princip har jag utarbetat alla detaljer kring konceptet. Det är i stort sett bara skåpbilskillen jag skall leta rätt på, sen kan jag gå igång. Någon som känner en kille med skåpbil?

Ja, just det, någon måste ju laga maten också... Någon som känner en kock?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar