lördag 6 november 2010

De nattramlandes förening

Igår lånade jag två böcker av en kollega. En av dem läste jag ut igår. Jag skulle bara läsa litegrann för att få en uppfattning om vad den handlade om. Sen skulle jag läsa lite till för att få en uppfattning om hur det skulle gå. Sen var den plötsligt slut. Lite snopet.

Imorse vaknade jag tidigt och då tog jag itu med bok nummer två. Jag körde samma linje, läsa för att se vad den handlade om, hur det skulle gå och vips var den färdigläst, den också.

Sen började jag oroa mig för att den tidiga morgonen skulle få konsekvenser ikväll. Det är inte roligt att börja gäspa redan vid 19-tiden. Kan tas illa upp också. Jag planerade att sova middag för att inte riskera att slockna mellan ögonsoppan och spindelpurén ikväll, men inte 17 har jag lyckats med det.

Jag är som vargen i Ronjas vaggvisa. Vill men kan inte sova. Och nu hinner jag inte längre.

Måtte jag inte somna med huvudet i en pumpalykta senare ikväll. Det är onekligen ett handikapp att vara kvällstrött i de nattramlandes förening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar