måndag 8 november 2010

Vintern är här

Halloweenfesten i lördags var väldigt trevlig. Ännu trevligare var att jag slapp åka buss hem, jag fick skjuts hela vägen till min busshållplats där min cykel stod parkerad och bara en sån sak kan man bli lycklig över länge.

Det var en kall och stjärnklar natt och när vi åkte i bilen sjöng vi julvisor tillsammans med Bing Crosby. Halloween hade vi ju klarat av, och då lackar det mot jul, det vet ju varenda människa. Det lät oerhört vackert, oavsett om vi kunde låten som Bing presenterade eller ej. Vi trallade med i alla möjliga stämmor och hade det inte varit en så kall natt hade vi öppnat fönstren så att förbipasserande kunnat höra. Men vid vår ålder får man vara rädd om sig och undvika att bli kall. Sendrag kan sitta i länge.

På vägen från busshållplatsen fick jag göra en Pling Crosby på cykeln. Jag sjöng själv trots uppförsbackar och oväxlad cykel. Det gick det också. Mycket bättre nästan än när Bing blandade sig i.

På söndagen var det inte lika kallt men jag anade att vintern var i antågande när jag stod och vädrade på garageuppfarten. Det måste ha varit mina nedärvda bondegener som anade det. Jag tittade oroligt på mina pelargoner och övervägde om det möjligen var dags att plocka in dem för vintervila. Man vill ha dem ute så länge som möjligt
för det ser fint ut, men väntar man en pytteliten natt för länge, blir man av med allihop. Mycket petigt med pelargoner.

Jag gick in och konsulterade en vädersite och därefter väderprognosen på Tv4. Idel plusgrader överallt. Pelargonerna fick stå kvar ute.

När jag rullade upp rullgardinen imorse och tittade ut var landskapet vitt. Rimfrosten lyste som florsocker på takpannor och gräsmattor.

Jag har nu skyndsamt tagit in pelargonerna. Detta betyder att vintern är här. Jag meddelar via bloggen när det är vår igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar