söndag 14 november 2010

Förstärkt allmänbildning

Efter att ha studerat avsnitt efter avsnitt av dokusåpan Ullared kändes det nästan som en brist i allmänbildningen att inte ha besökt detta Mammons tempel. Dessutom befarade jag att vi var de enda söder om Dalälven som inte hade varit där.

Så idag åkte vi dit.

Trots att vi varit ute och ramlat igårkväll och kommit hem sent, stod jag i stolt givakt i gryningen, bredde mackor till ett helt kompani, beordrade instigning i bilen och därefter for vi iväg.

Sällskapet i bilen tittade intresserat på omgivningarna som passerade förbi utanför bilfönstren i ungefär tio minuter. Sedan fick jag roa mig med mitt eget sällskap resten av vägen. Halv elva var vi på plats, halv ett hade vi handlat färdigt. Då hade vi köpt 84 produkter för drygt 2000 kronor. Långt ifrån Kjell och Ros-Maries 60 000 kronor men så stannade de också i två veckor. Vi var där i två timmar.

Och mycket längre än två timmar finner jag det inte nödvändigt att vara där. Jag lyckades jaga upp och fälla alla byten jag tänkt mig på knappa en kvart. Bullformar, muffinsformar, glödlampor, duschkräm, tandkräm och hårschampo. De resterande 105 minuterna ägnade jag åt att trängas med övriga kunder och memorera kundvagnsnumret 4712, för det förstod jag snabbt var nödvändigt då det ständigt ropades i kundradion att vagn med nummer detta och detta var försvunnen. För att kunna efterlysa sin vagn måste man ha koll på dess nummer, det fattade jag på bara tio minuter.

Sen köpte vi korv och sen körde vi hem igen.

Sällskapet hade jobbat hårt i två timmar och somnade sött efter en kvart. Jag körde bil och åt mackor. Det är inte jättelätt att äta köttbullemackor medan man kör bil, men det går. Fast det var bra att jag hade en glasskartong i knäet för det ramlade halva köttbullar och ketchupklickar från mackan vid varje dålig lagning i asfalten.

När vi kom hem packade jag in julklappar som jag köpt på Ullared och sedan lagade jag middag.

Och kände mig nöjd med att ha förstärkt allmänbildningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar