fredag 10 december 2010

Golfströmmen

Igår skulle vi jobba länge på jobbet, men mellan passen hade jag för avsikt att svänga hem en liten runda och äta middag. När jag kom ut till parkeringsplatsen utanför kontoret såg jag flera personer som stod i mörkret och skrapade sina bilrutor. Det tyckte jag var konstigt för mina rutor verkade inte behöva skrapas.

För säkerhets skull klev jag in i bilen, startade motorn och tittade ut genom rutorna. Fri sikt. Inget skrapbehov.

Det faktum att alla andra fortfarande skrapade sina bilrutor fann jag lite märkligt. Det faktum att de bilar, som stod rygg mot rygg med min, var helt översnöade fann jag ännu märkligare. I synnerhet då min bil inte hade ett korn av snö på sig.

Jag funderade en stund, kom fram till att underliga äro de skånska vindarnas vägar, lokalt kan de tydligen få snön att fyka så att vissa bilar på en parkeringsplats blir insnöade och andra står helt bara, och nöjde mig med denna kvasimeteorologiska förklaring. Självklart var det så.

Jag bestämde mig i samma tankebana att alltid parkera på den plats jag stod på eftersom det tydligen gick en skånsk golfström strax ovanför och kanske skulle jag till och med ha varmt i bilen när jag satte mig i den vid gynnsamma tillfällen. Livet kändes fullt av underbara möjligheter.

När jag återvände till jobbet en timme senare stötte jag ihop med en annan kollega som sa "ja, vassego" när vi möttes. "Tack så mycket", svarade jag, för mamma har lärt mig att vara artig. Mamma har emellertid även lärt mig att vara nyfiken och efter en stund kunde jag inte låta bli att fråga vad jag tackade för.

Det visade sig att kollegan borstat rent sin egen bil, skrapat alla sina rutor och plötsligt låtit sina blickar falla mot mitt översnöade monster på p-platsen bredvid. Godheten och människokärleken vann och kollegan satte igång med att borsta och skrapa även mitt fordon.

Idag körde jag hem först och då skrapade jag kollegans bil som en liten gentjänst. Det hade inte snöat idag, så något borstande var inte nödvändigt och jag skrapade bara bakrutan för det är ändå den rutan som är viktigast. Men iallafall.

Fast lite besviken är jag över att jag hade fel om Golfströmmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar