lördag 18 december 2010

Hej, mitt vinterland!

Det sista jag gjorde igår innan jag gick och lade mig var att skotta snö. När jag var klar var garageuppfarten ren som ett nybonat parkettgolv och framför brevlådan hade jag gjort en landningsbana värdig en Aerobus.

Det plogas inte särdeles frekvent på vår gata utan det som skall skottas skottas företrädesvis av oss som bor här. Detta klagar Tidningsbärarna på. Till oss oskyldiga. Istället för att slösa tid och pengar på att lägga lappar i alla våra brevlådor om att tidningsbudet har svårt att ta sig fram på sin cykel så hade det räckt att skriva en lapp. Och lämna den till rätt mottagare.

Nåväl, igår skottade jag det sista jag gjorde så det var en ren fröjd åt det. Ve den tidningsbärare som ens vågar vifta med en lapp över min brevlåda efter den skottningen. Tänkte jag.

Det första jag gjorde i morse var att vackla ut i köket för att beskåda min nyskottade och fina uppfart. Och för att konstatera att grannarna inte hunnit med i samma omfattning som jag. Sådant kallas tillfredsställelse på lokal nivå.

Jag fick en chock.

Igår när jag gick in var garageuppfarten fläckfri. Imorse kunde jag inte ens ana åt vilket håll garageuppfarten låg. Bilen var dessutom borta. Jag hade fått en igloo istället.

Dessutom snöade det.

Innan frukost, innan sminkning, innan allt annat civiliserat fick jag gå ut och skotta igen. Den skälmska lilla vinden hade gjort att jag hade höga vallar på ena sidan av garageuppfarten. Halvmeterhögt med snö. Mycket lätt och smidigt att skotta. Ryggen knäckte till vid tre tillfällen och hade inte en trevlig kvinna med en hund med nosen ovanför snötäcket och en hund med nosen under snötäcket (men lika glad ändå) kommit förbi och småpratat lite så hade jag förmodligen fått kotförskjutningar och suttit i rullstol vid det här laget. Nu fick jag vila mig en stund så att ryggen landade på sin rätta plats igen.

Och jag som skulle ut och göra allt möjligt idag. Handla julklappar, bland annat. Men säg den säkerhetschef som inte har en kriswebb förberedd och en plan B uttänkt.

Information till mina julklappsmottagare:
Med anledning av vädret sker alla julklappsinköpen på Willys. Det blir nära om ni vill byta, med andra ord. God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar