söndag 19 december 2010

Josef på besök

När jag gjorde den sedvanliga ronderingen i huset efter att jag vaknat i morse noterade jag att någon verkar ha knackat på min dörr inatt. Nysnö är ett väldigt bra utgångsläge för en privatdetektiv. Jag såg fotsteg till trappen, jag såg ett visst runttrampande på stället därstädes och jag såg fotsteg som gick därifrån.

Det kändes spännande med tanke på att jag släckte och stängde efter midnatt och det inte fanns några avtryck av fossingar så dags. De måste alltså ha kommit och gått efteråt.

Vem? Jag har ingen aning. Efter att ventilerat saken i bekantskapskretsen fick jag förslagen att det kan ha varit julbocken, hustomten, husbocken eller någon som sökte härbärge för natten. Med tanke på att det snart är jul och 2010 år sedan Messias den förste föddes skulle man kunna tänka sig att det var något stort och omvälvande på gång igen. Det vore liksom på tiden, kan man tycka. Men inte sjutton har vi någon folkbokföringsdrive på gång nu, väl? Det har jag isåfall missat. Och varför trampa omkring i ett villaområde i förorten och välja mitt hus, placerat mitt i röran? Lite långsökt även om jag har noterat att en stark och klar stjärna lyser ovanför mitt hus när jag rullar upp rullgardinen på morgonen.

Dessutom var det bara spår efter ett par fötter, herrstorlek. Antingen satt Maria med magen i en taxi och väntade medan Josef jagade runt efter en bäddsoffa, eller så är förklaringen en annan.

Säkerhetschefen i mig övervägde ett tag teorin att det skulle kunna handla om en inbrottstjuv men min erfarenhet säger att dylika inte så ofta ställer sig prydligt på huvudingångens trappa och väntar på att bli insläppta varpå de resignerat går därifrån när ingen öppnar.

Så förmodligen var det nog bara en granne som navigerat fel i nattyran. Det har hänt förut.

Jag skottade bort spåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar