måndag 20 december 2010

Mmmm...

För en vecka sedan gjorde vi fina mandelmassekulor med nougatfyllning och mörk choklad runtom. Dessa skulle avnjutas till jul. Tanken var också att de skulle kunna avnjutas dagarna fram till nyår. Kanske till och med fram till trettonhelgen.

Jag tänkte fel.

Idag är det fyra dagar kvar till julafton och kulorna är nästan slut. Det skramlar omkring några övergivna rackare i burken men det är inget man kan bygga ett mandelmassekuleberg av i en godisskål, precis.

Nu har jag därför köpt ny mandelmassa och ny blockchoklad och imorgon planerar jag att tillverka en ny omgång. Som jag skall ta med till jobbet och låsa in i centralarkivet tills julafton, det verkar vara enda möjligheten att ha några kvar till Kalle Anka.

Dessutom köpte jag grädde och kesella och gick efter maten frejdigt igång med tillverkning av chokladtryffel med flingsalt. Märklig blandning men jag är villig att testa allt som gör att åtgångstakten dämpas.

Sonen och jag gjorde dessa ihop. Vi delade rättvist på uppdragen. Jag gjorde tryfflarna och han slickade kastrull, skedar och allt annat som det hamnade tryffelsmet på.

När han var klar och hade satt in all disk i diskmaskinen såg jag att han missat en liten fläck smet som gömt sig på undersidan av kastrullen. Den slickade jag upp. Grymt god.

Imorgon skall jag köpa mer grädde, kesella och blockchoklad. Några liter/kilo av varje, tror jag. Så kanske någon bit tryffel finns kvar till juldagen.

Receptet? Kommer här:

1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g mörk choklad, minst 50 % kakao
1 dl Kesella
rivet skal av 1/2 apelsin
1 tsk flingsalt

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i Kesella och apelsinskal.
Häll chokladen i en aluminiumform ca 15x20 cm. Strö salt över chokladen och låt den stelna i kylen minst 4 tim. Ta ur tryffeln ur formen och skär den i bitar med en vass kniv.

Mmmmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar